להקים עסק ולהנות מהדרך

להקים מיזם עסקי בהנאה / ליאור מנצ'ר, "משחק החיים"*

המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחיות בלבד, עימכן הסליחה
*ליאור מנצ'ר, מנהל הפורום באתר "משחק החיים", בעל תואר שני באנתרופולוגיה, מנהל פרוייקטים קהילתיים, מנחה בשיטת "משחק החיים", מגשר ומאמן. בכתיבת מאמר זה סייעו צוות "משחק החיים": אור ברנט, חוה שפי וגיל לוין.

למה להנות מיזמות עסקית ?

כשאומרים "להקים עסק" מיד חושבים כולם על העבודה הרבה, גיוס המשקיעים וההלוואות, הסיכונים והפחדים. פחות אנשים זוכרים את חדוות היצירה, את חוויית ההגשמה העצמית ואת ההתלהבות מן ההזדמנות ליצור שינוי בחייך ובחיי אחרים.

אנו ב"משחק החיים" שמים את הדגש על הנאה מהדרך, כי לגישתנו (הנתמכת במחקרים רבים) הנאה בתהליך העשייה משפרת תוצרים. יתרה מכך, אם אנו מבינים כי את מרבית זמן חיינו אנו מבלים בדרך, בעוד חוויית השיא נמשכת זמן קצר בלבד, הרי אך הגיוני ומתבקש להנות מהדרך.

במאמר זה אנו מציגים בהמשך דוגמאות ל"משחקי הקמת עסק" אשר יסייעו לכם בתהליך, יקדמו אתכם ואת העסק שלכם לקראת יעדיכם ויהפכו את החוויה למהנה ובכך ישפרו את התוצאות שלכם.

לנו זה הצליח, ואנו מזמינים אתכם לנסות בעצמכם!

משחקים ככלי עבודה

הרצאות מבוא ל"משחק החיים" נפתחות לרוב במשחק שהוא ניסוי קצר, בו אנו מבקשים מהמשתתפים לבצע פעולה מונוטונית החוזרת על עצמה. בשלב הבא אנו מבקשים לחזור על אותה המשימה, הפעם בשילוב מספר חוקים משעשעים. בכל המקרים, ללא יוצא מן הכלל, כאשר המשימה הפכה משחקית ההשתתפות גדלה ונמשכת זמן רב יותר, ולא פחות חשוב מכך, המשתתפים נהנים מהמשימה.

"משחק" על פי הגדרתנו הינו "פעולה הנעשית לשם הנאה ושעשוע". בשילוב נכון של "גורמי הנאה" בעבודה, תיהפך כל משימה למשחק מהנה. כאשר אנו נהנים אנו אפקטיביים יותר, יצירתיים יותר, מחויבים יותר, פתוחים וגמישים יותר, ממוקדים יותר, בעלי יותר אנרגיה ונהנים יותר (מטרה מכובדת בפני עצמה).

אנו שונים זה מזה ב"גורמי ההנאה" שלנו, ו"גורמי ההנאה" האישיים שלנו משתנים אף הם. לעיתים  פעילות מסוימת מהנה מאוד עבורנו, אך בעיתות אחרות ובסיטואציות אחרות, אותה הפעילות עצמה "תעלה לנו על העצבים". לכן מומלץ לגוון את המשחקים, להחליפם תדיר ולהתנסות כל פעם במשחק אחר, כך שתרחיבו את מנעד "גורמי ההנאה" שלכם.

מחלום ליזמות עסקית

בראשית היה חלום שרציתם להגשים, בדקתם אותו, התייעצתם, בחנתם מה אפשר לעשות וכן הלאה. פעמים רבות מצאתם סביבכם דאגה "להגן עליכם ממשוגתכם" בניסיונות לשכנע אתכם לוותר על החלום. אם אתם קוראים עכשיו ספר זה כנראה שחלומכם "חזק מהמציאות" ובכן – קודם כל דעו שאתם לא לבד:

בשנת  1885 פרסם אדמונד מנחם אייזלר את הרומן "חזות העתיד", שבו תיאר איך היהודים המהגרים מאירופה עולים לארץ ישראל ומייסדים בה את מדינת "יהודה", ובה השפה הלאומית היא עברית. המדינה שזה עתה הוקמה מותקפת על ידי המדינות השכנות, אך נוחלת מולם ניצחון. עתה, 125 שנה מאוחר יותר, אתם קוראים ספר זה בעברית במדינת ישראל המוקפת אויביה (טוב נו, אז הוא לא דייק בשם…).

ב 28 באוגוסט 1963 נאם מרטין לותר קינג על מדרגות אנדרטת לינקולן "יש לי חלום שארבעת ילדיי יחיו יום אחד באומה שבה הם לא יישפטו על פי צבע עורם אלא על פי טיב אישיותם". בקצה השדרה וממש ממול, 46 שנים מאוחר יותר, ב 20 בינואר 2009 הוכתר ברק אובמה כנשיא ה- 44 של ארה"ב.

ביל גייטס ופול אלן, שני צעירים בסוף שנות העשרה שלהם, חזו בתחילת שנות השמונים, בתקופה שבה כל מחשב עלה כ 10,000 דולר, "מחשב בכל בית ועל שולחנו של כל עובד". את המאמר הזה אני כותב בביתי על תוכנת Wordבמערכת Windows של חברת Microsoft.

ועכשיו, הבא נתחיל לשחק !

משחקים בהקמת מיזם עסקי

על מנת להעצים את ההנאה בתהליך הקמת העסק אנו מציגים בהמשך מספר משחקים אשר מכוונים לקידום התהליך באופן מהנה. בחרו את המשחקים המתאימים לשלב היזמות בו אתם נמצאים, משחקים שיסבו לכם הנאה ושיתאימו ליכולותיכם. אנו ממליצים לשנות את המשחקים, להתאים, להרחיב, להוסיף ולשלב. כל דבר שיעשה את המשחק כיף יותר עבורכם מתאים לתהליך זה

רבים מהיזמים חווים בדידות בתהליך היזמות, ניתן בנקל לפתור זאת באמצעות משחקים, ולכן המשחקים המומלצים בהמשך כתובים לקבוצות.נוסף לכך, תמיד כיף יותר לשחק עם חברים, כך שאנו ממליצים בחום להזמין למשחק את שותפיכם ליזמות, עובדיכם, חבריכם ושותפיכם לחיים. כל משחק ניתן גם לשחק לבד, בהתאמות קלות ובאותה האפקטיביות.

שחקו ב"לחלום"

הכינו ערמה של חומרי יצירה שונים: פלסטלינה, דפים, צבעים, חומרים למחזור או כל חומר יצירה אחר. התחלקו לקבוצות קטנות והזמינו את המשתתפים לבטא את חלומם האישי והקבוצתי. שחררו את דמיונכם, ציירו, הדביקו ופסלו את חלומכם. אחר כך בקשו מהמשתתפים להסביר את חלומם. רצוי לחזור על תרגיל זה מידי פעם, תנו לו עומק, טעם וצליל, חושו אותו, חזרו אליו כל פעם מחדש והחיו אותו, התאימו ושנו, הוסיפו פרטים, צבעים וריחות, הרחיבו גבולות – דמיונכם יכול להכיל הכל ובעקבותיו יוכלו חלומותיכם להתממש. מומלץ לתלות או להניח את התוצר או צילומיו במקום מרכזי, כך שהחלום ימשיך לחיות עמכם לאורך זמן.

משחק זה יכול להתאים גם לעבודה עצמית אישית כל שתצרו "לוח חזון אישי" אותו תתלו במקום בולט לעין.

באותה השיטה ניתן להשתמש בתהליך מיתוג, ארגון מחדש, בחירת אסטרטגיה עסקית וכו'.

שחקו ב"חזון"

הכינו פתקים ריקים ובקשו מכל אחד ואחת מהמשתתפים לרשום על פתק מושג, ערך או מטרה עתידית אישית, במילה אחת ועד שלוש מילים, כגון: עושר, עזרה לזולת, חיזוק מדינת ישראל, להביא שמחה, מקצועיות, להוביל את התחום, להקים משפחה וכן הלאה. כל משתתף מוזמן לכתוב כמה פתקים שהוא רוצה (מושג לפתק). פזרו את הפתקים על השולחן הפוכים, על כל משתתף לבחור חמישה פתקים באופן מקרי. כל משתתף בתורו צריך לצמצם את הפתקים שבידו לשלושה, כשהוא זכאי להוריד פתקים מידו ולבחור מהנותרים על השולחן. בסופו של יישאר כל אחד מהמשתתפים עם שלושה פתקים בידו. התחלקו לזוגות, ועל כל זוג להסכים על שלושה פתקים משותפים. חיזרו על מהלך זה כשאתם מאחדים שני זוגות לרביעייה, שתי רביעיות לשמינייה וכן הלאה עד שיצטמצמו הפתקים של כל הקבוצה למינימום (חמישה פתקים הוא מספר פתקים סביר). בתהליך הצמצום יש להזמין את המשתתפים להציג טיעונים, בתנאי שהם מוצגים באופן משעשע וקצר (הקציבו זמן מוגבל). מאוסף המילים המוסכם על כולם נסחו חזון. הניסוח צריך להיות קצר, כתוב במילים פשוטות וברורות ובזמן הווה. מומלץ לתלות את החזון המנוסח בסביבתכם באופן בולט, ולשנן אותו עד שתדעו אותו בעל פה, עד שייחרט במוחכם, עד שיהפוך חלק מכם.

שחקו ב"תוכנית פעולה"

בתוכנית עבודה יש תמיד מתח בין החשוּב לדָחוּף, ובצוות יש לעיתים קושי בלקיחת אחריות. לוחות גאנט ותוכנות ארגוניות הן דבר נפלא, אך הכנתם מתישה לעיתים והשימוש בהם אינו מהנה עבור רבים מאיתנו. תוצר המשחק הבא הינו תוכנית פעולה שאותה אפשר להעביר ללוחות ולתוכנות.

שלב א':

על כל משתתף לכתוב את המשימות שלדעתו עומדות בפניכם. מומלץ להגביל את מספר המשימות שכל אחד כותב. את המשימות יש לנסח בפעלים ולא בסיסמאות, כגון: לפתוח תיק במע"מ, למצוא מבנה, לקיים אירוע וכו'.

יש לרכז את המשימות בלוח אחד ולהשתדל לצמצמן.

בשלב הבא חלקו בין המשתתפים מדבקות בשני צבעים, צבע אחד ל"דָחוּף" וצבע שני ל"חשוּב". על המשתתפים לרשום על מדבקותיהם את שמם ולהצמיד אותן ליד המשימות שבלוח על פי מה שבעיניהם דחוף או חשוב.

על מנת שהמשימות שבחרתם יצאו לפועל יש למנות אחראי לביצוע כל משימה. עברו בזריזות על המשימות ותנו למשתתפים לבחור אילו משימות הם רוצים לקחת על עצמם (בכדי להמנע מ"זריקת אחריות"). אם נשארו משימות "יתומות" ללא אחראי, יש להחליט בהצבעה מהירה אם: לוותר על המשימה, לחפש מיקור חוץ ("Out Sourcing") לדחות את המשימה או לבחור אחראי למשימה. את בחירת האחראי ניתן לעשות לפי הגרלה, בהתאם לחוזקות המשתתפים, לפי הגדרת התפקיד או בכל דרך המועדפת עליכם.

שלב ב':

תלו בחדר באופן בולט שלט כתוב בזו הלשון: מה/איך + אני + פעולה + זמן ("שאלה מקדמת"). כל אחד מנסח שאלה מקדמת בהתאם למשימה שבתחום אחריותו. לדוגמה: איך אני פותח תיק במע"מ (פעולה) בינואר (זמן)? מה אני אביא לישיבה מחר? איך אני אגייס עוד משאבים עד הפרסום שבעוד חודשיים? מה אני אקנה שימש לצורכי המשרד השבוע?

אפשר שהצוות ישב כולו ביחד ויענה על השאלות ואפשר גם להשאיר את הניסוחים כשאלות שכל אחד יענה לעצמו ויעביר תשובותיו בהמשך. התוצר בכל מקרה הינו: "מי + פעולה + זמן" והרי לכם תוכנית עבודה, הכוללת תפקידים ולוח זמנים, הבחנתם בין דחוף לחשוב (ולא זנחתם את החשוב לטובת "כיבוי השריפות") ונוסף לכך, זיהיתם תחומים חופפים ותחומים "יתומים".

לעבודה אישית, ניתן להכין את רשימת המשימות, לסמן את ה"דחוף" וה"חשוב", ליצור רשימת "שאלות מקדמות" – והרי תוכנית פעולה אישית.

שחקו ב"הצלחות"

הטענה המקובלת היום בתחום המחקר הארגוני, היא כי אנשים נוטים לפעול בדרך אשר מממשת את ציפיותיהם. בהתאם לכך, מחשבות חיוביות בנוגע למיזם עשויות ליצור ציפייה שמניעה ומכוונת את ההתנהגות אל עבר מימוש מחשבות אלו. לאור טענה זו התפתח "חקר מוקיר" (AppreciativeInquiry) השם דגש על הצלחות וכוחות הארגון. גישה זו אינה טוענת להתעלמות מבעיות, אך מעודדת שלא לשים אותן במרכז וממקדת את המוח בהצלחה ולא בקשיים.

בכל ישיבה עם הצוות פיתחו בסבב שבו כל אחד מהמשתתפים אומר ממה נהנה באותו השבוע בעבודה, במה הוא הצליח, במה הוא גאה וכו'. אסור להשתמש בהסתייגויות (המאופינות במילים: אבל, למרות, בגלל וכו') ואסור כמובן לקטוע את הדובר (מותר להקציב זמן אם יש "קשקשנים"…). ניתן לשלב בכך סימבול חיובי וחייכני (בובה, כדור, סמיילי וכו') העובר בין המדברים. ניתן גם כמובן לחלק למשתתפים חפץ היוצר רעש (רעשן, משרוקית, פעמון וכו'), אשר באמצעותו מסמנים כהתראה כשמי מהנוכחים חורג מהנוהל ומפר את כללי הדיבור.

לכל אחד לעצמו, אנו ממליצים, שכשם שבכל בוקר יהודי מאמין פותח ב"מודה אני לפניך…" כך כדאי להתחיל כל יום בברכה לעצמך ולשותפיך על ההזדמנויות הנפלאות הניצבות היום לפתחך. בסיום היום כדאי להודות באמצעות רשימה קצרה של הצלחותיך להיום. כך מוחך יהיה ממוקד "במה שעובד" ולא יהיה "לכוד בתקלות".

שחקו ב"כן"

כשעובדים עם שותפים, ספקים או עובדים, יש לציין "מה" ו"איך" עדיף בעיניכם לעשות במקום לבקר או לומר מה לא רצוי, לא כדאי ואיך לא לעשות. כך יקל עליהם לדעת מה אתם רוצים ומה עליהם לעשות. כל שצריך הוא להפנים שפה של "כן" במקום של "לא" שאליה אנו רגילים. קבוצת מנהלים שעימה עבדנו הביאו לישיבתם בפורים רעשנים. משתתף שהשתמש במילה "לא" התייחסו לכך שאר המשתתפים כמו למילה "המן" בקריאת המגילה והרעישו ברעשניהם. זה היה מצחיק, מאתגר והבהיר היטב את הנקודה. לשם הטמעה אמיתית של הרעיון, אנו ממליצים לפניכם להתאים לעצמכם משחק דומה למשך כל השנה.

שחקו ב"מחמאות"

מחמאות מחד גיסא מחזקות תכונות חיוביות והתנהגויות רצויות אצל האחר, ומאידך גיסא נותן המחמאות מפתח גישה של "לחפש את הטוב" וזוכה להערכה ממקבלי המחמאות. חלקו לשותפים או לעובדים סימבול רלוונטי כגון פרח, סמיילי, שוקולד וכו' ובקשו מהם שבמהלך היום יתנו אותו לאדם אחר, קולגה, לקוח, ספק או כל מי שגרם להם להרגיש טוב היום. גישה זו יוצרת סביבת עבודה נעימה, מעצימה את הצדדים החזקים של העובדים והספקים והופכת אותם ליתרון יחסי של העסק.

הצעה הנכונה לכולם – שלבו בסדר היום שלכם משימת מחמאות, האפקט מדהים ומהיר !

שחקו ב"אינטואיציה"

בראיונות ובאוטוביוגרפיות של אנשי עסקים גדולים, מנהיגים ואנשים ששינו את העולם, עולה באופן קבוע שההחלטות המשמעותיות שעשו נשענו על "תחושות בטן", "הברקות", ראיה פנימית ("Insight") או בשפה אחרת – "אינטואיציה עובדת". לכן אנו ממליצים לפניכם ללמוד להקשיב לה, לסמוך עליה ולפתח אותה. בישיבות צוות, מפגשי הנהלה וכו', הקדישו באופן קבוע זמן ל"פיתוח האינטואיציה", תהליך זה חשוב גם לשם חיזוק הגישה האופטימית, שימור החזון ופיתוח היצירתיות.
בפגישות משותפות הזמינו את אחד מהמשתתפים להכין מראש ולהעלות דילמה או נושא. על המציג לחשוף את הנושא באופן רב מימדי: צילומים, תאור חי, רקע היסטורי וכו', כל זאת בזמן מוגבל (חמש עד עשר דקות). בסוף ההצגה על כל המשתתפים לשבת רגע ולרשום כל מה שעולה בדעתם בנושא, לעודדם לרשום תחושות, תמונות שצפו, זיכרונות, אסוציאציות וכן הלאה, ללא הסברים והרחבות (שלוש עד חמש דקות). לעידוד החשיבה היצירתית ניתן להכין פתקים שעליהם רשומות שאלות משחררות דמיון, כגון: איזו מוזיקה היית מוסיף לזה? איזו תמונה עולה לך בראש? איזו עוגה זה מזכיר לך? מה הצבע של זה? וכן הלאה, פתקים אלו יש לחלק למשתתפים בזמן החשיבה. כעת צרו סיעור מוחות שבו כל אחד מציג את שרשם. יש לרכז הכל כפי שנאמר, אין לשלול שום רעיון, אין ביקורת, אין "אבל" ואין "לא", אך מותר לכם להוסיף משלכם על רעיונות של אחרים. אנו ממליצים להשתמש באלמנטים משחקיים כגון, שעון עצר המגביל דוברים, רעשנים למניעת ביקורת, צבעים, מוזיקה ברקע, פירות מתוקים (טוב נו, זו המלצה שאני נותן תמיד, בכל נושא) וכל דבר שיהפוך את התהליך לפחות רציני ויותר כיפי.
תרגילי פיתוח האינטואיציה האישיים חשובים ביותר. כהתחלה הם אמורים לפתח אמון לגבי התחושות הפנימיות. התחילו בתרגיל פשוט; כל פעם שעולה דילמה, כדאי לעצור לרגע, לקחת אויר ולנשום עד ש"יעלה בך משהו", לא משנה מה זה (חלק מהאנשים מקבלים תחושות גוף, אחרים מראות, ריחות או קולות, על אחרים "נוחתת בהירות" וכו'). יש לרשום חוויות אלה ואת הקשרן, באופן גולמי וללא פרשנויות. לאחר מכן החליטו את החלטותיכם כפי שאתם נוהגים בדרך כלל, ללא קשר לחוויה שעברתם. משחקון זה אפקטיבי בשתי רמות: מתחילים "להקשיב לבטן" ולומדים את השפה האישית הפנימית. ייתכן שבהמשך תגיעו למסקנה שכדאי להחליט בהתאם לאינטואיציה. ברמה השנייה, תרגיל זה מפנים את נושא קבלת ההחלטות מתוך רגיעה וביטחון ולא מתוך תגובות לחץ וחרדה.

שחקו ב"שירות לקוחות"

כולנו נשמח לחזור למקום שבו קיבלנו שירות אישי, למקום שקוראים לנו בשמנו הפרטי וזוכרים מה אנחנו אוהבים, וכן הלאה. משחקי זיכרון לכם ולצוות שלכם יוכלו להפוך את המקום שלכם לכזה שנרצה לחזור אליו. ניתן להמציא חרוזים על לקוח באופן שיחבר בין כמה פרטים עליו ("ארז המושלם, שתמיד רוצה גם וגם"), להמציא דימוי ויזואלי (איריס: פרח אירוס על החלון בצד, כי זה המקום שבו איריס אוהבת לשבת) וכדומה. קיימו חידונים בין העובדים לזיהוי לקוחות קבועים, תחרות "איסוף פרט מעניין" מהלקוחות. המלצתנו החמה היא לשתף את הלקוחות במשחק, למשל, הענקת סמיילי לעובד שזכר את שמם, המצאת חרוז משעשע על עצמם, צילומם בפוזה מצחיקה וכו'. משחקים כאלו בנוסף על היותם כלים לשיפור הזיכרון מקרבים את הלקוחות אל העסק באמצעות ההנאה.

שחקו ב"לתת"

זכרו שאחת ההנאות הגדולות בחיים היא נתינה לזולת, זו לא רק אידיאולוגיה, הדבר חוזר ומוכיח עצמו במחקרים כמנוף לאושר (ואף עושר). בנוסף, הנתינה תורמת משמעות לעשייה והופכת למקדם הנעה חזק. הקציבו סל תרומה חודשי מוסכם, בהתאם לעסק ולמוצר שלכם. סל התרומה יכול להיות כל דבר, מהנחת כלי לשתיה לכלבים בכניסה, תרומת שעות התנדבות, אירוח חינם לקהל מוגדר, התגייסות למאמץ שכונתי וכו'. תלו לוח או שלבו באתר האינטרנט שלכם הסבר על הפרויקט ודוגמאות לעשייה, והזמינו את כל השותפים לעשייה: העובדים, הספקים והלקוחות להציע למי לתרום. רצוי כמובן להזמין אותם גם לתהליך התרומה עצמה.

הרווח השיווקי והמיצובי ברור, היתרון בקירוב השותפים והלקוחות ופיתוח מחויבות לעסק ברור אף הוא, אבל את היתרון של לפרוש לשנת הלילה עם חיוך גדול על הפנים ובפנים, הידיעה שעשיתם דבר מה טוב למישהו אחר… אין דרך להסביר, צריך לחוות.

שחקו

לסיום המלצותינו נזכור כמובן את המלצת המבוא – לשחק! זכרו שהנאה משפרת תפוקות, יוצרת אוירה נעימה, אכפתיות ומחויבות הדדית, מפתחת את היצירתיות, מאוששת ומדרבנת, בקיצור – המשחק טוב לעסקים בכלל ולנשמה בפרט.

המציאו אלמנטים שיכניסו שעשוע וחיוך לעבודה, שתפו כמה שיותר שחקנים במשחקים שלכם, היפכו את מקום העבודה למקום שכיף להיות בו גם לעובדים וגם ללקוחות.

שלבו משחקים בפעולות שלכם, בישיבות, בשירות הלקוחות, בסידור המקום ובכל פעולה המתקיימת בעסק. היו מגוונים, התאימו, החליפו, שפרו.
באתר תוכלו למצוא עוד משחקים רבים לשלב בעסק.

בהצלחה ובהנאה!