משחוק תוצאתי – מערכת המשוב והתגמול במשחק

השבוע משחקתי לעצמי סלט לארוחת ערב. אתגרתי את עצמי בקיצוץ דק, תיבול חדש, תוספות מפתיעות ושמירה על קצב עבודה התואם את קצב המוסיקה שבקעה מהרדיו תוך כדי ריקוד, תיפוף על הכלים והזזת האגן לכל עבר. על אף שהכנתי אותו עבור עצמי, דרשתי מבן זוגי היקר שכבר אכל את ארוחת הערב שלו קודם לכן, לטעום מהפלא שהכנתי ולחוות דעתו. כשהוא סרב בנימוס ביקשתי שוב והוא שוב סרב.  "רק טעימה" הפצרתי בו כמעט מתחנן, "ביס קטן, הסלט יצא מדהים", הוא סרב שוב כבר לא כל כך בנימוס ואני המשכתי בתקווה, "בחיים שלך לא אכלת סלט כזה טעים" שלפתי את יכולת הפיתוי שלי, שלא ממש הוכיחה את עצמה באותו היום. כשגלי השכנה נכנסה לביתנו, מייד פצחתי במסע שכנוע מחודש שאולי ישכנע אותה לטעום מהסלט המושקע שהכנתי, אך גם במקרה הזה לא נחלתי הצלחה גדולה. כשהגעתי לאכול את הסלט עייף משכנועים ומאמצים, חשבתי לעצמי, מדוע הייתי כל כך להוט לשכנע אותם לאכול על אף שהם לא הראו רצון או חשק? הרי המוטיבציה שלי להשיג את הסלט המושלם לא הייתה קשורה בתגמול כספי וגם לא בפרס שהמתין לי בקצה הדרך. התשובה הייתה פשוטה – רציתי לקבל משוב, חיזוק, פרגון, הערכה ובקיצור, הייתי זקוק כמו רובנו לתגמול רגשי על הדרך שעשיתי ועל התוצאה אליה הגעתי.

אנסה במאמר קצר זה להסביר על קצה המזלג את ההבדל המהותי בין משחוק לבין חלוקת פרסים.
רבים חושבים שמתן פרס בסוף משימה או אתגר יהפכו את הפעולה למשחק ולא כך הוא.
בתהליך משחוק חשוב לספק לשחקן משוב מיידי על התקדמותו בצורת תגמול רגשי חיובי. זהו עקרון חשוב בתהליך משחוק שנקרא "עקרון התגמול הפנימי למשחק", תגמול שיוצר מוטיבציה אצל השחקן להשקיע עוד ועוד, בלי שום צורך בפרס או שובר מתנה לקפה ומאפה.

הצורך במשוב מיידי
חורה לי לשמוע מנהלים, בני זוג או הורים שאומרים: "הוא יודע שאני אוהב ומעריך אותו", "אם אני אתן לו יותר מידי מחמאות זה יעלה לו לראש", "את הדברים הטובים הוא יודע, לכן אני מדגיש את הדברים שדורשים תיקון". הרצון לקבל חיזוקים חיוביים נובע מצורך קיומי כמו צורך במים, אוויר ואוכל, וחשוב להפנים זאת כמנהל, הורה ובן-זוג. הצורך שלנו באהבה ושייכות חזק ובסיסי והיכולת לפרגן היא דרך נפלאה לייצר מוטיבציה פנימית, יוזמה והתפתחות.
קחו לדוגמה את עולם המשחקים, כשילד משחק במשחק מחשב הוא מתוגמל כל הזמן במשוב מיידי על ההתקדמות שלו במשחק: נקודות, מטבעות, הודעות קופצות בסגנון "כל הכבוד המשך כך", צלילים המעידים על הצלחות, לייקים ועוד מגוון עשיר ורחב של משובים מיידיים המספקים תגמולים רגשיים לשחקן. אם הילד לא היה מקבל משוב מיידי על התקדמותו במשחק ורק אחרי שעות משחק רבות, היה מגלה שהוא לא בכיוון הנכון, היה מתייאש מפסיק לשחק.
למשוב מיידי יש משמעות אדירה ביצירת המוטיבציה הפנימית שלנו להתקדם ולהמשיך. מנהל שמחכה לתת משוב לעובדים במשוב השנתי או החצי שנתי גורם לירידת מוטיבציה אדירה. העובד צריך משוב על התקדמותו כל הזמן, מספיקה מילה טובה או פתק פרגון קטן והמוטיבציה של העובד תרקיע שחקים.
אין זה אומר להתעלם מטעויות, גם משחק מחשב יודע לומר כשטעית ומציע לנסות שוב ושוב עד שתצליח, ובינתיים מפרגן על הדרך שאתה עושה.

מוטיבציה של הנאה ולא של שוחד 
מה יעשה לכם יותר חשק להכין סלט טוב לבן או לבת הזוג? אם תכינו סלט איכותי תקבלו 50 ₪? או, תקבלו מבני הזוג הרבה תודה, חום ואהבה?
משחוק הוא תהליך של יצירת מוטיבציה פנימית כי נהנים. רבים חושבים שאם נתגמל את העובדים או את הילדים בכסף או בפרסים חיצוניים, אזי משחקנו את התהליך, אך בעצם אנחנו מציעים שוחד. בע"ח, ילדים ומבוגרים משחקים כדי להתפתח, כאשר המוח מתגמל על ביצוע פעולות המעודדות התפתחות באופן של תחושת סיפוק והנאה. המוטיבציה החזקה ביותר לשחק נעוצה במוח שלנו ובחומרים שהוא מפריש לנו כתגמול על התפתחות, למידה, יצירה והתנסות. עלינו ללמד את הילדים כמו גם את העובדים שלנו להנות מהדרך ולא רק מהתוצאות משום שרוב הזמן הם יהיו בדרך.

לאורך השנים נחקר נושא התגמול הכספי פעמים רבות ובכל המחקרים התוצאה הייתה זהה –  התגמול הכספי והפרסים החומריים לא רק שאינם מייצרים מוטיבציה כי אם מורידים אותה משמעותית. גם איכות התוצאות לרוב נמוכה יותר כשמתגמלים בכסף במקום למצוא את הדרך ליצירת מוטיבציה פנימית-רגשית.
בתחילת דרכי כמנחה קבוצות בתחום משחוק ומשחק, נהגתי לתת פרסים ומתנות למשתתפים. היו אלו מתנות שנרכשו בהכל בדולר אבל היו ארוזות יפה ונראו כשוות יותר. כשהיו לפעמים נגמרות לי המתנות, הייתה בן רגע נגמרת המוטיבציה של המשתתפים להמשיך ולשחק ומשפטים כמו "מה יצא לנו מזה", "נגמרו הפרסים זה כבר לא כיף" היו נזרקים לחלל האוויר. היום אני מבין שהפרס או התגמול צריכים להיות בעלי ערך רגשי ולא בעלי ערך כספי. הייתם מבינים הכל לו הייתם יכולים לראות השבוע קבוצת מנהלי סניפי בנקים שקפצו ושיחקו כילדים, על אף שהתגמול המוצע היה בדמות מדבקות עליהן הכיתוב "כל הכבוד", או מחיאות כפיים מחבריהם או אפילו מילה טובה שהספיקה כדי ליצור מוטיבציה חזקה לשחק.
נסו לשכנע מנהלים שהעובדים שלהם יהיו בעלי מוטיבציה גבוה יותר אם הם יזכו בכסף מונופול שייתן להם זכויות משחקיות, מאשר בכסף אמיתי ויסתכלו עליכם כאנשים הוזים, אבל כך בדיוק המנגנון של מוטיבציה פנימית עובד בתהליך משחוק.
חשבתם פעם בשביל מה אנשים משתפים בכל כך הרבה מידע בפייסבוק? קבלו לייק!

תגמול פנימי למשחק 
בין מאות ההגדרות השונות למילה משחק, ניתן למצוא מספר הגדרות העוסקות בנפרדות המשחק מהמציאות. בזמן משחק חלים חוקי המשחק על השחקנים ולא חוקי המציאות. ההפרדה הזו של משחק מהמציאות מאפשרת להתנסות במרחב מוגן בו מותר לטעות ולנסות ללא פחד מההשלכות של פעולות אלו על המציאות. הפרדת התגמול שזוכה בו השחקן מהמציאות יוצרת מוטיבציה הישגית שאינה קשורה עוד למציאות ומקורה הוא פנימי לחלוטין. לפני מספר שבועות גילינו שכן שלי ואני, משחק מחשב חדש בו האתגר הוא לאסוף מטבעות. סכום המטבעות שצברת בכל שלב נצבר לזכותך וניתן לרכוש במטבעות אלו כלי משחק שונים שעוזרים לאסוף עוד מטבעות ביתר קלות ומהירות. זהו מין עולם סגור שפועל על מוטיבציה הישגית – להשיג עוד מטבעות שאין להן שום ערך בעולם המציאות אבל הן בעלות ערך בעולם המשחק. מזכיר לכם גוגואים? גולות? כסף מונופול? נקודות? מדבקות סמיילי?
זוהי בדיוק המוטיבציה שגורמת לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז להיות מרוכזים וקשובים בדרך קסם ובמשך שעות רבות למשחקי מחשב (וזכרו שאיש לא הבטיח להם פרס, מתנה או כסף ליצירת מוטיבציה לשחק). כשאנו חושבים על משחוק של פעולה מסוימת עלינו לחשוב מהו התגמול ומה הערך הפנימי שלו בתוך עולם המשחק. לדוגמה: מי שאוסף X נקודות מקבל תור נוסף; מטבעות משחק מקנות רמז לפתרון המשחק; על כל משימה שביצעת תקבל מדבקה, וכל עשר מדבקות שוות למחמאה בחרוזים מהבוס; בכל פעם שתסדר את החדר בזמן מוגבל, תקבל חרוז ועל כל שלושה חרוזים תקבל תוספת זמן. על בסיס רעיון זה ממשחקים היום אפליקציות רבות בתחומים שונים כמו לדוגמה האפליקציהPARKO  שנועדה למציאת חניה בתל אביב. משחוק האפליקציה מבוסס על מטבעות משחק שאינן בעלות ערך חיצוני לאפליקציה. על כל שיתוף של חניה פנויה, אתה זוכה במטבעות משחק שבעזרתן תוכל למצוא חניה כשתחפש בעצמך. הניקוד יוצר מוטיבציה פנימית לשתף בחניה שפיניתי, על מנת לזכות בחניה עתידית כשאזדקק לה.

לסיכום
תנו משוב חיובי, תגמלו על התקדמות ולא רק על תוצאות, צרו תגמולים רגשיים ותגמולים שהם בעלי ערך בתוך המשחק.
למדו את עצמכם ואת הסובבים אתכם להנות מהדרך ולא רק מהתוצאה.

אור ברנט,
מייסד ומנהל מקצועי
"משחק החיים"

דוגמאות לתגמולים ופרסים רגשיים 
כשאני מרצה ומנחה קבוצות חוזרת על עצמה השאלה "אילו פרסים רגשיים אפשר לתת?" לצערי אנחנו כל כך מתוכנתים לפרסים חומריים שקשה לנו לחשוב או לדמיין פרסים רגשיים במיוחד כשמדובר בעולם העסקי התוצאתי.
ישנם תגמולים רגשיים רבים בהם תוכלו להשתמש והנה כמה דוגמאות מהשטח, פרי המצאתם של מנהלים ועובדים שכבר ממשחקים בהנאה רבה:

מלך/מלכה לשבוע – הזוכה הופך להיות מלך לשבוע. רצוי ליצור נראות מלכותית כמו כתר או תעודת מלך. על הצוות לשרת את המלך, לפנק ולעמוד לשירות המלך במהלך השבוע (להכין קפה, לשחרר להפסקות ארוכות, לאפשר יציאה מוקדמת הביתה, לזכות במחמאות ופרגון, לקבל עיסוי מפנק בזמן עבודה על המחשב וכל דבר אחר שהמלך יחפוץ בו (כמעט J)

סבב מחמאות – הזוכה מקבל סבב מחמאות כנה מכל המשתתפים במשחק. ניתן לקיים את הסבב בישיבת הצוות השבועית או בארוחת הערב המשפחתית או בכל מקום אחר שתמצאו לנכון.

מדליות – בכל חנות צעצועים ניתן היום לרכוש מדליות בשקל או שנקל או אפילו טוב מזה, הכינו בעצמכם מדליות (אפילו מקרטון או פסטיק ממוחזר). הענקת מדליה שוות ערך למילה טובה ולפרגון ורצוי שהענקת המדליה תשולב עם פרגון אמיתי. ניתן לצרף תעודת הוקרה, מכתב אישי מרגש, חמשיר קצר ומחמיא, או אפילו לבקש מהזוכה להעניק לעצמו את המדליה ולספר לכולם מדוע הוא ראוי לה ומה איפשר את הזכייה, כך כולם ילמדו מהצלחות ויקבלו טיפים לזכייה עתידית.

גביע נודד – מכינים גביע (אפשר למצוא באינטרנט אינספור אתרים להכנת , עליו כותבים "כל הכבוד", "מקום ראשון ב…" או כל כיתוב אחר ומחמיא שתרצו. הגביע עובר מאחד לשני בכל יום, שבוע או חודש בהתאם לבחירתכם ובהתאם לזוכים.

מחיאות כפיים סוערות – בסדנאות אנו מחמיאים למשתתפים פעילים בדרכים רבות, אחת הטובות והפשוטות ביותר היא לבקש מאותו משתתף לעמוד ולבקש מכל הנוכחים למחוא לו כף בהתלהבות (אפשרי לשלב שריקות וקריאות עידוד). ניתן גם לעשות פעולה דומה בישיבת הצוות או בהתכנסות לסיום שבוע משחק בעבודה. רצוי לשמור על תגמול זה בהפתעה, כך הוא בעל עוצמה גדולה יותר.

טפיחה על השכם – עוד דרך שפועלת מצויין בסדנאות שלנו היא לבקש מהמשתתף אותו אנו רוצים לתגמל לעמוד ולבקש משני משתתפים שיושבים מצדדיו שיעמדו גם כן. לאחר מכן נבקש משני המשתתפים לטפוח למשתתף המתוגמל על השכם בעודם אומרים לו "כל הכבוד". זו פעולה קטנה ומשעשעת אך בעלת משמעות גדולה עבור המשתתפים המתוגמלים.

לוח שיאים – לוח שיאים יכול ליצור מוטיבציה הישגית חזקה בקרב המשתתפים במשחק. ניתן ליצור לוח שיאים לכל משחק כך שהמשתתפים יכולים לקבל משוב מיידי בכל רגע נתון על ההתקדמות שלהם במשחק. ניתן גם להציג חלק מלוח השיאים כמו לדוגמה ציון של שלושת המקומות הראשונים מבלי לציין מי מהן הוא הראשון ומי השני וכד'. כך ניתן ביתר קלות לשמר את המוטיבציה גם של אלו שלא נמצאים בטבלת השיאים. ניתן לתלות לוח שיאים, לשלוח אותו במייל, בעמוד אתר פנימי, בקבוצה סודית בפייסבוק או בכל דרך אחרת שתרצו.

"התערבות– במידה ומדובר על צוותים המתחרים זה בזה, ניתן לקבוע שהקבוצה המפסידה צריכה לכתוב שיר הלל לקבוצה הזוכה. אפשר להוסיף הגבלות כמו: "חובה לשלב בשיר את שמות כל המשתתפים של הקבוצה הזוכה", "עליכם להמציא שיר הלל בליווי תנועות וריקוד" וכד'. מדובר למעשה על כל "התערבות" בין שתי קבוצות שהפרס על ההתערבות הוא פרס משעשע וחביב מצד אחד ומצד שני פרס שיוצר מוטיבציה מספיק גבוהה לרצות לקבל אותו.
עוד רעיונות לפרסים ב"התערבות" בין חברים: הכנת קפה לזוכים למשך שבוע, , עיסוי מפנק לזוכים מהמפסידים, חמשירים של מחמאות ופרגון, שבוע של הפתעות שיכינו המפסידים לזוכים, ריקוד ניצחון או ריקוד הפסד, שליחת מחמאות במייל ועוד ועוד ועוד כיד הדמיון הטובה. תנו למשתתפים להחליט על מה ה"התערבות" ומהם יגיעו הרעיונות הטובים ביותר.

תגמול בהפתעה – מחביאים עבור המשתתפים שזכאים לתגמול פתקים מפרגנים, חמשירים מהללים, פרגונים, מטבעות שוקולד, לבבות, מדבקות וכד'. את התגמול בהפתעה ניתן להחביא עבורם בכל מקום שיכול להפתיע ולרגש: בתיק האוכל, בכיס, על המקרר, על שולחן העבודה, על מקלדת המחשב, על המראה בטוש מחיק וכד'.

צפו בהרצאה מרתקת של דן פינק, המציגה שלל מחקרים בנושא מערכת תגמולים, מוטיבציה ותוצאות:

ועוד הרצאה מבית היוצר של טד: טום צ'טפילד על מערכת התגמולים במשחק מהו אחוז ההצלחה שיוצר הכי הרבה מוטיבציה?