משחקים להקניית ידע ומידע

אחד האתגרים הגדולים מולם מתמודדים מנהלים, מורים, הורים, מדריכים, מנחים ויועצים הוא האתגר להקנות ידע בדרך מהנה ויעילה שתיחרט בזיכרון לאורך זמן. כולנו צריכים לזכור כמות גדולה של מידע אם במסגרת בית הספר, האוניברסיטה או בעולם העסקים המשתנה תדיר. ישנן דרכים רבות להקנות ידע ולחרוט מידע בזיכרון. לאחרונה פורסם מחקר שנעשה על הרגלי למידה וזיכרון חומר בקרב סטודנטים. המחקר גילה כי שיטות הלימוד הנפוצות להטמעת ידע כמו: שינון, סיכומים וקריאה חוזרת של התוכן יעילים פחות משינון בעזרת שאלות ותשובות (חידונים, משחקי שאלות כמו טריוויה וכד'). כך לדוגמה חסכה חברת צ'לקוט האמריקאית 21 מליון דולר בשנה אחת, בעזרת חידונים ומשחקי שאלות כמו טריוויה ובינגו ששימשו כלי רב ערך להטמעת ערכי הבטיחות בעבודה וככלי למניעת תאונות. שיעור התאונות ירד ב- 56% בתוך שנה אחת בלבד ומכאן הפחתה משמעותית בתשלומי הפרמיה והפיצויים.

לפני מספר שנים לימד אותי, אורי אשכנזי, חבר ואומן הבלתי יאומן, שיטת זיכרון נפלאה בעזרתה הוא מצליח לזכור רשימה ארוכה של פריטים לפי הסדר לאחר שהוקראה לו פעם אחת בלבד. השיטה מבוססת על עיקרון מוחי פשוט: הזיכרון והמחשבה שלנו הינם אסוציאטיביים מטבעם ולכן שילוב אסוציאציות, תמונות, סיפורים, הקשרים, הומור, סרטים ולמידה רב חושית, מייעלת את תהליך הלמידה והזיכרון באופן משמעותי. יש שטוענים כי למידה רב חושית/ אינטראקטיבית מייעלת תהליכי למידה ביותר מ- 90%.

לאור כל זאת ולאור שאלות רבות שהופנו אלינו על משחקים להקניית ידע ארגוני, הכנת שיעורי הבית, הכנה לקראת מבחנים, יצירת הדרכות אפקטיביות יותר ועוד, החלטנו להכין עבורכם רשימת משחקים להקניית ידע וזיכרון בהם תוכלו להשתמש ו/או להתאימם לצורך האישי שלכם. רשימת המשחקים מכילה משחקים שכולנו מכירים בגירסאות המתאימות להקניית ידע. כך תוכלו להפעיל ולשחק בעצמכם ולהנות מהלמידה של תחומי עניין חדשים.
אנו מזמינים אתכם לנסות ולהמציא עוד משחקים בעצמכם, אחרי שתבינו את ההגיון מאחורי משחקי הידע, נסו לחשוב על משחק ילדות שאהבתם ולשנותו, שך שיוכל לסייע בלימוד ידע חדש.

והכי חשוב שיהיה בהנאה!
תפסוני ידע – אדפטציה למשחק תפסוני בו שיחקנו בילדותנו. זהו למעשה משחק תופסת בין ש תי קבוצות המתאים לחלל פתוח או סגור. מחלקים את הקבוצה לשתי קבוצות שוות בגודלן. הקבוצות עומדות זו מול זו בשתי שורות. בוחרים על ידי הטלת מטבע מי הקבוצה הראשונה ומתחילים לשחק. נציג של הקבוצה הראשונה (שנבחר על ידי הקבוצה ו/או התנדב) ניגש לחברי הקבוצה היריבה. כל חברי הקבוצה היריבה מושיטים יד אחת לפנים (כמו לתת "כִּיף"). נציג הקבוצה הראשונה שואל שאלת ידע בנושא הנבחר (הנושא אותו תרצו להטמיע כמובן)  תוך כדי הצגת השאלה עליו לתת מכות קלות על ידיהן המושטות של חברי הקבוצה היריבה. עליו לתת שלוש מכות על ידיהם של שלושה משתתפים שונים. המכה השלישית מסמנת את המשתתף שצריך לתת מענה לשאלה. אם המשתתף השלישי יודע את התשובה לשאלה הוא לוקח בשבי את שואל השאלה. במקרה כזה על שואל השאלה לעמוד מאחורי נותן התשובה עד שישוחרר. במידה והמשתתף השלישי לא ידע את התשובה הנכונה הוא הופך לשבוי של שואל השאלה והוא הולך לעמוד מאחוריו בשורה של הקבוצה הראשונה. אם לאחד המשתתפים יש שבוי ניתן לשחררו על ידי לקיחת השובה בשבי. כך המשחק ממשיך כשכל קבוצה בתורה מפנה שאלה לקבוצה היריבה כשהמטרה הסופית היא להצליח לשבות את כל חברי הקבוצה היריבה ולנצח במשחק הידע. חשוב לציין כי ניתן לשאול אך ורק שאלות שהשואל יודע את התשובה בעצמו.
חידון בריצה – כל המשתתפים יושבים במעגל אחד גדול. ברגע שהמנחה שורק במשרוקית על המשתתפים לעבור מקום לכיסא אחר. אסור לעבור לכיסא שצמוד לך מימין או משמאל, אסור להישאר במקום ואסור לנקוט באלימות או לדחוף משתתפים אחרים. האחרון שמצא מקום פנוי והתיישב נעמד מול כולם ועונה על שאלה שהמנחה מציג לו בנושא אותו תרצו להטמיע. ניתן ואף רצוי לשלב במשחק זה שאלות אישיות/ שאלות מצחיקות/ משימות וכיוב' להגברת ההנאה. כמו כן ניתן ליצור מעגל ממספר כיסאות קטן בכיסא אחד ממספר המשתתפים ומי שנשאר ללא כיסא פנוי הוא זה שיענה על השאלה הבאה. משחק זה מתאים מאוד לשעות צהריים קשות או בכל מקרה בו תרצו להעיר את המשתתפים ולהזרים אדרנלין לדמם.
חידון לוח משחק – כל חידון יכול להיות מהנה ומעניין הרבה יותר באם פותרים אותו בקבוצות ותוך כדי משחק מאתגר נוסף. המנחה מציג שאלה לקבוצות, כשלקבוצות יש זמן מוגבל לקבל החלטה משותפת ולהציג את תשובתם. לאחר שכל הקבוצות הציגו את תשובתן, מציג המנחה את התשובה הנכונה. קבוצה שענתה נכונה על השאלה שולחת נציג ללוח המשחק לבצע מהלך אחד. ניתן להשתמש במשחקי לוח רבים לטובת העניין כמו לדוגמה: איקס עיגול, סולמות וחבלים, יצירת רצף של חמישה סמלים או מספרים על לוח ריבועים גדול, קבלת חלק של פאזל עד להשלמתו, מספר בינגו ועוד… הקבוצה שניצחה במשחק הלוח היא המנצחת במשחק.
כיסא המלך – מציבים כיסא מלך במרכז החדר. משתתף אחד נבחר להיות המלך ולשבת על הכיסא. משתתף אחר שמתנדב מפנה למלך שאלה בנושא הנבחר. אם המלך ענה נכונה הוא נשאר המלך הבלתי מעורער. אם לא ענה נכונה המשתתף שהציג את השאלה הופך למלך החדש וחוזר חלילה. כמובן שיש להציג אך ורק שאלות שהשואל יודע את התשובה עליהן.

קח כמה שתרצה – המנחה מעביר סלסלה ובה חפצים קטנים (גפרורים/ סוכריות/ פתקים/ קוביות או כל חפץ אחר) המנחה מבקש מכל אחד לקחת כמה פריטים שהוא חושב שיצטרך לטובת המשחק וזאת מבלי לומר מהו המשחק! לאחר שכולם לקחו לעצמם את הפריטים מסביר המנחה כי על כל משתתף לענות על שאלות כמספר הפריטים שלקח (מי שלקח 5 יענה על 5 שאלות וכן הלאה). אפשר גם לנצל משחק זה על מנת לפרוט יתרונות של מוצר/ ערכים מובילים בארגון/ מילות שירות/ שאלות מכירה או כל דבר אחר שתרצו לטמיע. ניתן גם לשדרג את המשחק על ידי חוקים נוספים כמו: כל משתתף מקבל מספר שאלות כמספר החפצים שלקח ואת השאלות שקיבל עליו להעביר לחבר אחר בקבוצה או שמי שלקח הכי הרבה פריטים יכול לחלק מחצית מהם למשתתפים אחרים לפי בחירתו. חוקים נוספים למשחק זה יכולים ליצור הנאה גדולה יותר ממשחק שעלול להיות ארוך מידי לקבוצה גדולה של משתתפים.

משחק זיכרון – משחק הזיכרון הקלאסי הינו בסיס טוב למשחקים להטמעת ידע בתחומים שונים. ניתן ליצור משחק זיכרון על ידי כרטיסיות קרטון פשוטות עליהן כותבים ו/או מציירים את הידע שברצוננו להטמיע. אני לדוגמה השתמשתי במשחק זה על מנת לזכור מספר קלוריות בפרטי מזון שונים בזמן דיאטה. על כל כרטיס כתבתי את המוצר, כמות הקלוריות והכמות המומלצת. ניתן ואך רצוי להוסיף למשחק שכזה תמונה או ציור שכן לחלקנו קל יותר לזכור תמונות מאשר מילים. מומלץ מאוד ליצור משחק זיכרון בו יש כרטיסים משלימים במקום כרטיסים דומים. על המשתתפים לאתר שני קלפים משלימים כמו לדוגמה: שאלות/ תשובות, אמת/ שקר, מונח/ הגדרה, עברית/אנגלית, שפה מקדמת/ שפה מעכבת, מוצר/ ברקוד, תרגיל חשבון/ פתרון, ציטוט/ מי אמר, מכשיר/תכונות, נהל/מקרה וכיוב'. אנחנו מצאנו שהדרך הקלה והמדויקת ביותר לעשות זאת היא לתת למשתתפים לכתוב בעצמם את כרטיסיות המשחק כחלק מתהליך ההטמעה, כשאנו ממציאים שאלות אנו זוכרים אותן טוב יותר מאשר רק לענות עליהן.
פאזל לוח הכפל – הורים רבים שאלו כיצד לשחק בלזכור את לוח הכפל. אחת הדרכים היא ליצור עם הילד פאזל של לוח הכפל. על המשתתפים לסדר את לוח הכפל לפי הסדר הנכון כשכל ספרה רשומה על חלק נפרד של הפאזל. אפשר גם ליצור תחרות של שתי קבוצות או שני משתתפים שכל אחד שם חלק אחד בתורו. אם טעה במיקום עליו להמתין תור.

קופצים על לוח הכפל – משחק נוסף להטמעת לוח הכפל דורש גם כן הכנה של לוח הכפל על בריסטול או לוח גדול. מניחים את הלוח על הרצפה. המורה מכריז את המכפלה ועל הילדים לקפוץ על המספר הנכון המייצג את התשובה למכפלה במהירות האפשרית. משחק טוב במיוחד לילדים שצריכים לזוז בזמן למידה ולמידה בישיבה קשה להם. את לוח הכפל כמו כל ידע אחר ניתן לנטמיע במשחקים רבים נוספים כמו: הצבת לוח קליעה למטרה עליו ספרות מ- 1 עד 10. על המשתתפים לקלוע כל אחד בתורו שני חיצים ולהכפיל את הספרות בהן פגע. התוצאה היא הניקוד שצב המשתתף או הקנס שישלם באם טעה בחישוב התשובה.
חידון הימורים – לכל קבוצה כסף מונופול או מטבעות שוקולד או שווה ערך כסף אחר. מכינים לוח משחק גדול או שמכינים מראש לוח משחק על הלוח המחיק באם יש. את הלוח מחלקים לריבועים כמספר שאלות שנרצה להציג. בכל ריבוע נכתוב חידה. על כל קבוצה בתורה להמר על חידה וסכום כסף. אם ענו נכון, מכפילים את הסכום עליו הימרו, אם ענו לא נכון, מפסידים את הסכום שעליו הימרו. ניתן להגביל את סכום ההימור בכל שלב לסכום מסויים למנוע מצב של הפסד כל הכסף שבקופה או אצל הקבוצות וסיום המשחק בשלב מוקדם מידי. לשם הגברת ההנאה אפשר ליצור חידות לפי קטגוריות/ לפי מספר/ לשלב חידות מעולמות תוכן מהנים עם התוכן הרצוי/ לשלב משימות מצחיקות/ לאפשר עזרה באופנים שונים/ להגביל את הזמן/ להפתיע ועוד…

אמת ושקר – משחק מוכר ואהוב בו מציגים שני משפטים או שתי אמיתות כשהאחת נכונה ואילו השנייה שקרית (מציגים בסדר אקראי כמובן) על המשתתפים לנחש מהו משפט השקר ומהו משפט האמת. אנחנו לדוגמה משתמשים במשחק דומה בהרצאות לקהל גדול. על המצגת מוצגת אמירה בנושא הנלמד. לכל משתתף מחלקים שני בלונים בצבעים שונים (ירוק ואדום) על המשתתפים להניף את הבלון המתאים על מנת להשתתף בסקר ההמוני שיצרנו. אם המשתתף חושב שהמשפט או האמירה נכונים עליו להניף את הבלון הירוק, אם הוא חושב שמשפט או האמירה אינם נכונים עליו להניף את הבלון האדום. כך ניתן לשתף את הקהל בתהליך הלמידה והאתגר לענות נכונה יוצר הטמעה טובה יותר של התכנים לאורך זמן רב יותר. ניתן כמובן ליצור גרסאות שונות ומשונות למשחק זה: המשתתפים כותבים שאלות או אמירות כשכל קבוצה כותבת שאלות עבור הקבוצה המתחרה/ מתנדבים מקבלים כרטיסייה עם ידע (נכון או לא נכון) ועליהם לשכנע את הקהל באמיתות דבריהם/ שילוב משפטי אמת ושקר על המשתתפים או על נושא אישי אחר/ מי שלא ניחש נכונה מקבל ניקוד שלילי ועל כל מספר נקודות מקבלים "עונש" חינוכי כמו לדוגמה: ללמד משהו שאף אחד לא יודע, לספר את האמת כמו סיפור ילדים/ להסביר למשתתפים על נושא מסוים תוך חיקוי של המורה/ מרצה ועוד…

ראשי תיבות – אסוציאציות הם כלי יעיל ליצירת זיכרון והטמעה. רבים זוכרים ביתר קלות בעזרת ראשי תיבות. (כמה מאיתנו זוכרים את החוק "בגד כפת" בראש מילה?) קל מאוד ומשעשע מאוד להמציא ראשי תיבות לכללים ולמסרים אותם נרצה לזכור. אפשרו למשתתפים/ לילדים להמציא ראשי תיבות לתחום הידע אותו תרצו להטמיע. תוכלו לגזור אותיות ראשונות של המילים שברצונכם לזכור ולנסות להרכיב מהן מילים מתאימות. אם תצליחו לחבר גם חרוז נחמד כתוספת, הסיכוי שהתוכן ייחרט בתודעה לזמן ארוך גדול עוד יותר.

סלוגנים וחרוזים – על הקבוצה להכין סלוגן/ מסר בחרוזים להעברת הידע. לדוגמה: חוק ראשון בחשבון – כפל תמיד ראשון! כיוון שהמוח שלנו זוכר הכי טוב בדרך אסוציאטיבית, קל יותר לזכור חרוזים וסלוגנים מצחיקים מסתם ידע. הוספת ציור/איור או קישור ויזואלי אחר יעשה טוב עוד יותר. ציירו שלטים של הסלוגנים ותלו בבית או בחלל העבודה, צרו תמונות מצחיקות שמעבירות את המסר, ציירו בדמיון תמונה מוחשית ומלאה בפרטים (רצוי משעשעת או מצחיקה) ונסו כל שיטה אחרת להטמיע את הידע בזיכרון על ידי חיבור אסוציאטיבי לתחום חזק שלכם: לחבר לשיר, לתוכנת מחשב, לדמויות מתוכנית טלוויזיה או כל תחום עניין אחר שיש לכם.

דומינו ידע – בחצי אחד של כל חלק דומינו יש מילה ובחצי השני ההגדרה למילה או שאלה/תשובה, נכון ולא נכון, מה לעשות מול מה לא לעשות, נוהל ומקרה ועוד. אפשר להכין דומינו בשתי קבוצות על דפים, כשכל קבוצה מעבירה את הדומינו שלה לקבוצה השנייה.

הייד פארק נעליים – שיטת ההייד פארק מוכרת לכולנו. מדובר למעשה באומנות השכנוע על ידי נאומים. על המשתתפים לשכנע את חבריהם ו/או למצוא דרכים לגרום להם לזכור פרטי מידע או ידע בתחום מסוים. במקרה זה המנחה מחלק לכל משתתף נושא לשכנוע ו/או תחום ידע אותו עליו ללמד. כל משתתף מתבקש להסיר את נעל ימין ולהשליכה למרכז החדר. המנחה בוחר באופן אקראי נעל אחת מערימת הנעליים. המשתתף שהנעל שנבחרה שייכת לו הוא המשתתף הראשון שישא דברים במסגרת ההייד פארק. יש להקציב זמן מראש לכל משתתף (רצוי זמן קצר בסביבות דקה כדי שההייד פארק שלא יהיה מעיק). כשסיים המשתתף הראשון את דבריו עליו לבחור נעל חדשה מערימת הנעליים והמשתתף שהנעל שלו נבחרה הוא הבא בתור וכן הלאה. אפשר לתת למשתתפים לקרוא חומר בזמן מוגבל ואז לקיים את ההייד פארק. ניתן גם לערוך בחירה של המשתתף המשכנע ביותר/ המעניין ביותר/ שגרם להכי הרבה משתתפים לזכור את התוכן וכיוב', וזאת בהתאם למטרת המשחק כמובן.

הידע הסודי – המנחה בוחר זוג וניגש איתם הצידה. המנחה משתף את שני המתנדבים בנושא המשחק/ תחום הידע/ תקופה/ פריט/ נוהל או כל דבר אחר שתבחרו. על הזוג שנבחר לשוחח מול כל הקבוצה על תחום הידע ומבלי להזכיר אותו במפורש. משתתפים שצופים מהצד יכולים לגשת לקידמת החדר ולנסות להשתתף בשיחה. עליהם להשתתף בשיחה באופן שבו יבינו זוג המתנדבים שכולכם מדברים על אותו הנושא/ תחום וזאת מבלי לומר במפורש את התחום/נושא. משתתף שהצליח להשתלב בשיחה באופן הגיוני וברור לזוג המתנדבים שהוא אכן מבין מהו הנושא/ תחום הנבחר נשאר לשוחח איתם. אם משתתף טעה והוא אינו מדבר לעניין זוג המתנדבים מודיע לו שעליו לחזור לכיסאו ולנסות שוב לאחר שיבין על מה מדובר. לדוגמה: אם אנו בחברת סלולר ומטרת הפעילות היא לזכור את התכונות של מכשירים מדור 3, נבחר בתכונות המכשירים הללו כנושא השיחה.

משתתף א' – שלי יודע לעשות קולות של כלב.
משתתף ב' – אתה יודע ששמעתי שהוא גם יודע בדיוק לאן ללכת לא משנה איפה תשים אותו
משתתף א' – אני מאוד אוהב לשבת איתו לבד לשמוע מוסיקה ביחד
משתתף ג' – אני אוסף את מה שהוא משאיר בשקית קטנה…
משתתף א' – תחזור למקומך ונסה שוב כשתחשוב על משהו אחר!
משתתף ב' – שמעתי מחבר ששלו יודע לזהות שירים שמשמיעים לו
סיפור בהמשכים – אם המשימה הניצבת בפנינו היא ללמוד מילים או ביטויים חדשים בין אם מדובר בילדים הלומדים כישורי שפה ובין אם מדובר בהדרכה מקצועית במהלכה צריך להכיר מונחים מקצועיים שונים, תוכלו להשתמש במשחק הבא להטמעת המילים החדשות. המנחה פותח ומתחיל סיפור מקרה/ מעשייה/ סיפור ילדים/ סיפור מתח (שהמציא כמובן). המנחה מפסיק את הסיפור ברגע של התפתחות ועל משתתף שנבחר להמשיך באופן הגיוני את הסיפור תוך שילוב מילה שיקבל באופן אקראי מתוך רשימת מילים שהוכנה מראש (אפשר לרשום את המילים על פתקים ולשים בתוך כובע שכל אחד ישלוף בתורו פתק באופן אקראי). על המשתתפים להכיר את המילים ולהבין את פשרן על מנת לדעת לשלבן נכון בסיפור ולכן רצוי לחלק דף פירושים או להשתמש במשחק כווידוא קליטה או לאפשר רמז/ חבר טלפוני/ זמן מוגבל למציאת התשובה וכיוב'. כל משתתף בתורו מוסיף משפט או שניים עם מילה חדשה עד שיוצא סיפור שלם ובו כל המילים שנרצה לזכור טוב יותר בהקשר הגיוני. בחירת סדר המשתתפים יכולה להיות אקראית, בהגרלה, לפי סדר ישיבה, כל אחד בוחר את הבא אחריו, לפי סדר א'-ב' או כל שיטה אחרת שתוסיף כיף ועניין למשחק. אפשר גם להכין את המילים בתוך חבילה עוברת (נייר עיתון בתוך נייר עיתון) כשהמילים מופיעות בין השכבות והחבילה עוברת מאחד לשני לפי חוקיות קבועה מראש.

כדור השאלות – את המשחק המקסים הזה המציא זורי שהשתתף בקורס "משחקים בהנחיה והדרכה" ועל כך התודה לו! קונים כדור מספוג דחוס בגודל מתאים לבחירתכם. חורצים בכדור בעזרת סכין יפנית ובזהירות כמובן, חריץ עמוק. בתוך החריץ מחביאים פתקים עם שאלות/ פתקי מידע בסגנון הידעת/ משימות או כל רעיון אחר. כל שנותר לעשות הוא לבחור משחק כדור מהנה ולקבוע חוק נוסף למשחק: מי שנפסל פותח את הכדור, מוציא פתק ועונה על השאלה/ מבצע את המשימה/ מציג את השאלה לקבוצתו וכיוב'. לדוגמה: משחקים עם הכדור גע-גע משחק בו המטרה היא לפגוע ברגליים של המשתתפים האחרים במשחק. אסור לאחוז בכדור (מותר רק להכות בו עם היד). מי שנפגע מהכדור מתחת לקו הברכיים נפסל ועליו לשלוף פתק מהכדור. לדוגמה: פתק ובו שאלת ידע בנושא טכני "כיצד ניתן לבדוק האם מוצר  X נמצא במלאי"? על המשתתף לענות בזמן מוגבל. אם ענה נכון – ממשיכים את המשחק, אם לא ידע את התשובה הוא מקבל נק' רעה אחת והחברים עונים על השאלה. משתתף שצבר שלוש נק' רעות זוכה לעונש חינוכי ועליו לספר על עצמו משהו שאף אחד מהנוכחים לא יודע עליו. בכל מקרה רצוי לא לפסול משתתפים על ידי הוצאתם מהמשחק שכן אז אנו מאבדים את ההקשבה שלהם והם כבר לא חלק מהתהליך וחבל.

חבילה עוברת – כולנו מכירים את משחק הילדות הכל כך אהוב "חבילה עוברת" או בשמו השני "חבילה הגיעה". גם משחק זה יכול בנקל להפוך למשחק מהנה להקניית ידע או מידע חיוני. הכל תלוי בפתקים שנשים בתוך החבילה. להזכירכם מדובר במשחק בו אורזים מתנה קטנה בנייר עיתון שעטוף בנייר עיתון שעטוף בנייר עיתון וכן הלאה… בין עטיפה לעטיפה מדביקים פתק ובו משימה/ שאלה. החבילה עוברת ממשתתף למשתתף בזמן שמוסיקה מושמעת ברקע. כשהמנחה עוצר את המוסיקה, על המשתתף שהחבילה הייתה אצלו באותו הזמן לפתוח עטיפה אחת ולענות על השאלה או לבצע את המשימה שרשומה בפתק. המשחק יכול להכיל שאלות על כל נושא שתבחרו וניתן גם לכתוב משימות ידע כמו לדוגמה: עליך לגלות תוך 5 שניות מהו המבצע החדש שאנו מציעים ללקוחות לקראת החג בתחום… וכד'. ניתן גם לשדרג את המשחק ולקבוע חוקים חדשים להעברת החבילה כמו לדוגמה: את החבילה יש להעביר למשתתף לבחירתך תוך הצגת שאלת ידע בנושא כלשהו. על המשתתף שקיבל את החבילה לענות על השאלה שהוצגה לו ורק לאחר מכן עליו לפתוח את החבילה. אם לא ידע את התשובה עליו לגלות את התשובה על ידי 10 שאלות כן/לא. אם גם לאחר מכן לא ידע את התשובה אזי החבילה עוברת למישהו אחר שידע. או דוגמה נוספת: את החבילה עליך להעביר למי מהנוכחים שתרצה לומר לו תודה על משהו שעשה למענך/ את החבילה עליך להעביר למי מהנוכחים שהכי מסקרן אותך תוך הצגת שאלת הכרות אישית וכיוב'…

חידוני טריוויה – מחקרים הראו כי שיטת הלימוד הטובה ביותר לסטודנטים הינה שאלות ותשובות, שיטה זו יעילה הרבה יותר מסיכומים או מקריאה חוזרת ושינון של חומר בע"פ. מכאן שכל חידון טריוויה וכל חידון בכלל יכול לעשות את העבודה ולסייע לכם בהטמעת הידע בצורה יעילה. תוכלו ליצור משחקים החל מקלפי טריוויה פשוטים בנושא הלימוד או ליצור משחקים על בסיס משחקי טלוויזיה מוכרים כמו מי רוצה להיות מיליונר/ מונית הכסף/ אל תפיל את המליון/ אחד נגד מאה וכיוב'. ניתן לשחק במשחקים אלו במהלך יום העבודה בכל שעה עגולה עורכים סיבוב אחד או בכל פתיחת יום או אפילו הצגת שאלות על מסך הפלזמה במרכז שירות יכול להיות יעיל עד מאוד ואפשר גם לשחק במשחקים אלו במהלך יום הדרכה או באירוע חברה. המשחקים יכולים להיות ממשחק פשוט וקצר ועד להפקות ענק באירועי חברה גדולים וחשובים.

סקר ידע – המשחק הוא פשוט מאוד, המנחה מציג שאלה בנושא הידע הנבחר והמשתתפים מציגים את תשובתם ביחד ובגלוי כך שניתן לראות מה אחרים חשבו ביחס למה שאני חשבתי. לדוגמה: בכל שעה עגולה המנהל מציג לעובדים שאלת נכון/ לא נכון על נושא הידע. על העובדים לבחור את תשובתם להציגה על ידי הרמת כרטיס/בלון אדום או כחול (אדום מסמן לא נכון וכחול מסמן נכון). לאחר הצגת התשובות מכריז המנהל על התשובה הנכונה ואף מומלץ להוסיף הסבר קצר או סיפור קצר להמחשת התשובה ולהטמעתה בזיכרון. עיקרון זה יכול לשמש גם במהלך הדרכה או הרצאה וניתן ליצור סקר בדרכים שונות: שלטי הצבעה, נכון = עמידה, לא נכון =ישיבה, קולות מצחיקים (קול גבוה לנכון ונמוך ללא נכון), שריקות לסמן נכון ומחיאות כף לסמן לא נכון ובקיצור, כל רעיון יצירתי להצגת התשובה שיש בו הנאה ואולי אף השתטות יכול להיות מתאים למשחק זה. ניתן גם לתת מספר גדול יותר של תשובות לכל שאלה (בסגנון חידון אמריקאי) ולתת מגוון גדול יותר של הצגת התשובות. לדוגמה: תשובה 1 = לעמוד, תשובה 2 = לשבת, תשובה 3 = לעמוד על הכיסא….

קליעה למטרה – משחק זה הומצא על ידי צוות עובדים בעיריית תל אביב כחלק מכנס הצגת תוכניות עבודה שנתי שכולו הועבר דרך משחקים וחוויות. מחלקים את המשתתפים לשתי קבוצות קטנות (או יותר), לכל קבוצה יש לוח מטרה גדול עליו מסומנים מספרים או נושאים. על כל קבוצה לשלוח נציג שינסה לקלוע למטרה (המטרה יכולה להיות מטרה עם חיצים או קליעה לסל או כדורים מרוחים בצבע שמסמנים את המטרה כשהם פוגעים בה וכיוב'). לפי מיקום הפגיעה על המטרה מציגים שאלה לקבוצה ועל הקבוצה לענות בזמן מוגבל. אם ענו נכונה זכו במספר הנקודות הרשומות על המטרה במיקום שפגעו. אם לא עוברים לתור הבא. כמובן שניתן ואף מומלץ לכתוב על המטרה נושאים ומספרי נקודות בהתאם לדרגת הקושי של השאלות ושל הקליעה. לדוגמה: במטרה רגילה הכי קשה לפגוע במרכז ולכן מומלץ לשים שם שאלה ששווה הכי הרבה נקודות ואולי גם הכי קשה מבחינת הידע. אפשרי גם להשתמש בכסף מונופול לטובת המשחק ובמקום לצבור נקודות עליהם לצבור כסף.

שאלות ותשובות בהסתובבות – כל משתתף מקבל פתק ובו שאלת ידע מבלי לראות מה כתוב בפתק ומספר מדבקות קטנות. על המשתתפים להסתובב בחלל הפעילות באופן חופשי. ברגע הישמע האות (גונג/ שריקה/ מחיאת כף) על המשתתפים למצוא את החבר הקרוב ביותר אליהם ולעמוד מולו בזוג. על המשתתפים לפתוח את פתקי השאלות ולהציג זה לזה את השאלה בזוגות. על בני הזוג לענות זה לזה על השאלה. אם משתתף ידע את התשובה הוא מקבל מחברו מדבקה ועליו להדביק אותה על חולצתו. לאחר שסיימו על בני הזוג להחליף פתקי שאלה זה עם זה ולהמשיך להסתובב אקראית בחלל הפעילות. לאחר שכולם סיימו וכולם מסתובבים המנחה שוב נותן את האות ושוב על המשתתפים למצוא בן זוג חדש, לעמוד מולו, לשאול את השאלה, לענות זה לזה, לקבל מדבקות על תשובה נכונה ולהחליף פתקים וחוזר חלילה עד לסיום המשחק. בסיום המשחק המנצח הוא זה שצבר הכי הרבה מדבקות על חולצתו. ניתן לשדרג את המשחק על ידי כך שהמשתתפים הם אלו שכותבים את השאלות בתחילת המשחק על פתקים שיקבלו מהמנחה.

בינגו ידע – גם משחק בינגו רגיל יכול לקבל תפנית ולהפוך למשחק ידע מהנה. כל שעליכם לעשות הוא להכין כרטיסי בינגו שעליהם כותבים תשובות/ מוצרים/ נתונים או כל רעיון אחר בהתאם לידע אותו תרצו להעביר. במקום הגרלת מספרים כמו בבינגו רגיל מכינים פתקי שאלות/ תכונות וכד'. לדוגמה: על הכרטיסים כותבים מספרים ועל הפתקים שאלות בחשבון / על הכרטיסים כותבים סוגי מכשירים ועל הפתקים תכונות של המכשירים/ על הכרטיסים כותבים פעולות לביצוע ועל הפתקים מציגים מקרים של לקוחות/ על הכרטיסים כותבים קודים ועל הפתקים שמות מוצרים…. ובקיצור כיד הדמיון הטובה ובהתאם לתוכן שתרצו להעביר. המנחה מגריל מתוך ערימת הפתקים פתק אקראי ומכריז לפני כל המשתתפים על הכתוב בו. על המשתתפים לחפש בכרטיס הבינגו שלהם את הפתרון/ המידע המשלים ולסמן על הכרטיס באם הוא נמצא על הכרטיס שלהם. משתתף שיצר רצף של שורה או שמילא את כל הכרטיס מציג את תשובותיו ומנמק אותן לפני כולם ובפני המנחה. אם צדק בכל התשובות הוא זוכה ואם לא עליו למצוא היכן טעה ולתקן.

מרוץ ידע זוגי – מחלקים את הקבוצה לזוגות. כל זוג מקבל טוש ובריסטול שתלוי על הקיר בצידו השני של חלל הפעילות (או שמסמנים על הלוח טבלה עם עמודה לכל זוג). קושרים את בני הזוג זה לזה ביד הכותבת (רצוי בבד נעים למגע) ואפשרי גם לקשור רגל אחת זה לזה. מניחים סלסלה או תיבה ובה פתקי שאלות מקופלים. ברגע הישמע האות על המשתתפים לרוץ אל התיבה/ סלסלה ולהוציא פתק אחד. אסור להם לפתוח את הפתק לפני שרצו לעברו השני של החדר והגיע לבריסטול/ לוח שלהם. כשהגיעו בני הזוג ללוח/ בריסטול עליהם לפתוח את הפתק ולכתוב ביחד את התשובה על הבריסטול/ לוח. אם בני הזוג לא יודעים את התשובה עליהם לרוץ בחזרה לצידו השני של החדר ולקחת פתק חדש ושוב לא לפתוח אותו עד שיעמדו ליד הבריסטול/ לוח שלהם. הזוג שמנצח הוא זה שענה תשובות נכונות על הכי הרבה פתקים בזמן המוקצה למשחק. אם בסיום המשחק ובזמן בדיקת התשובות נמצאה תשובה לא נכונה על לוח של אחד הזוגות, הזוג שכתב את התשובה השגויה מקבל ניקוד שלילי על תשובתו זו.

שתי מעטפות – משחק זה הוא למעשה אדפטציה למשחק המוכר שני דגלים. משחק זה מתאים לפעילות חוץ בשטח גדול (רצוי מדשאה). מחלקים את הקבוצה לשתי קבוצות. מסמנים על המגרש קו אמצע ולכל קבוצה יש את השטח שלה. כל קבוצה מקבלת מעטפה ובה ידע סודי עליו היא צריכה לשמור ולהגן. על חברי הקבוצה לפתוח לפני המשחק את המעטפה ולגלות מה כתוב בה תוך לימוד הפרטים (בתוך המעטפה עליכם לכתוב את הידע שברצונכם להטמיע במשחק כמובן). לאחר שכל חברי הקבוצה שולטים בידע הסודי שבמעטפה, מניחים את המעטפה בתוך סימון של עיגול בקצה הרחוק של המגרש (הקצה המרוחק ביותר מהשטח של הקבוצה היריבה). עם התחלת המשחק על כל קבוצה לנסות ולהגיע אל המעטפה הסודית של הקבוצה היריבה ולגלות מהו הידע הסודי מבלי לפתוח אותה. השחקנים של כל קבוצה יכולים לתפוס את השחקנים של הקבוצה היריבה על השטח שלהם. אם משתתף נתפס בשטח הקבוצה היריבה בזמן שניסה לגנוב את המעטפה עליו לעצור במקום ולענות על שאלת כן/לא שמציג לו התופס על הידע שמעטפה. עליו לומר אמת וכל שקר יפסול את קבוצתו. לאחר שענה על השאלה שהוצגה לו עליו לחזור לשטח קבוצתו ולהמשיך את המשחק משם. המשחק מסתיים כשאחת הקבוצות הצליחה להעביר את המעטפה הסודית של הקבוצה היריבה לשטחה שלה ולנחש נכונה מהו הידע הסודי שמוסתר בה. אם קבוצה הצליחה לגנוב את המעטפה ולהעבירה לשטחה, היא מקבל רמז מהמנחה לגבי תוכן המעטפה. אבל אם בכל זאת הניחוש לגבי תוכן המעטפה היה שגוי יש להחזיר את המעטפה למקומה הראשוני ולהמשיך את המשחק עד שיקבלו מספיק רמזים ו/או מידע על מנת לגלות מה במעטפה. הקבוצה המנצחת היא זו שהצליחה בסופו של דבר לגנוב את המעטפה של הקבוצה היריבה לשטחה ולגלות מהו הידע הסודי הטמון בה.

אגודל בתוך אגרוף – גם משחק זה מוכר כמשחק לשם הנאה ואנו מציעים לעשות לו התאמה למשחק ידע. המשתתפים יושבים במעגל, כל משתתף עושה אגרוף בידו הימנית ומרים את אגודל ידו השמאלית. כל משתתף מניח את אגודל ידו השמאלית בתוך אגרוף ידו הימנית של המשתתף שיושב משמאלו. המטרה במשחק לברוח עם אגודל שמאל מידו הימנית של החבר מצד אחד ולתפוס את אגודל החבר שמימיני בעזרת האגרוף מצד שני. האות לביצוע המשימות הללו יכול להשתנות בהתאם למטרת המשחק. לדוגמה: המנחה מקריא סיפור מקרה, בכל פעם שהגיבור בסיפור טועה בהצגת נתון יחשב הדבר כאות לנסיון תפיסה ובריחה/ המנחה מציג רשימת תכונות של…. ובכל פעם שהוא מציג תכונה שאינה מתאימה לנושא הנבחר יחשב הדבר כאות בריחה ותפיסה/ המנחה מציג תרגילים מלוח הכפל וכל טעות נחשבת כמובן לאות בריחה ותפיסה/ המנחה מציג סיפור מקרה של מתן שירות ללקוח וכל טעות בגישת השירות תחשב כאות לבריחה ותפיסה וכד'… אם משתתף ניסה לתפוס או לברוח לא בזמן מתאים הוא זוכה לנקודה רעה.

מילון ידע – הזיכרון שלנו עובד הכי טוב דרך אסוציאציות. לכן אפשר לתת למשתתפים להמציא מילון משעשע ומצחיק של מילים חדשות שמטרתן להטמיע בזיכרון מידע רלוונטי. דרך טובה לעשות זאת היא להשתמש בראשי תיבות או בחיבור של מספר מילים למילה אחת חדשה. לדוגמה: אם ברצוננו לזכור שטופס מספר 5 הוא טופס לפתיחת ספק, נוכל להמציא לטופס שם חדש שמשלב את מספרו וייעודו: "חמספק" (חמסה וספק). כדאי גם לערוך חידון או משחק זיכרון על המילים החדשות על מנת להטמיע אותן טוב יותר

לגרום להם לזכור – מחלקים את המשתתפים למספר קבוצות קטנות. כל קבוצה מקבלת מספר נתונים או פרטי מידע אותם אנו רוצים להטמיע. על המשתתפים למצוא דרכים יצירתיות לגרום לקבוצות האחרות לזכור את המידע ו/או הידע שקיבלו. תוכלו להשתמש בהומור/ סיפור/ סלוגן/ שיר/ חרוז/ ראשי תיבות/ תנועה וכיוב'. לאחר המשחק עורכים ווידוא קליטה והקבוצה שהצליחה לחרוט את המידע בזיכרון של הכי הרבה משתתפים – מנצחת.

כל משחק למעשה יכול בנקל להפוך למשחק להטמעת ידע או מידע. הבנת מכניקת המשחק ותהליכי משחוק יסייעו לכם לעשות זאת להנאת כולם.