משחקי חברה בכתיבה וציור

רשימה זו מכילה משחקים מעוררי מחשבה. משחקים אלו דורשים חשיבה אחרת, חשיבה יצירתית ויכולת לפתרון בעיות. מדובר כמובן על רשימה חלקית מאוד, אך משחקים אלו יכולים לשמש אתכם כבסיס למשחקים רבים אחרים בעזרתם ניתן ללמוד, ללמד ולהנות כמובן!


  1. המלה הנעלמת: שניים מהמשתתפים בוחרים מילה אותה אסור להם להגיד ועליהם לדבר עליה אל מול הקבוצה. על שאר המשתתפים לגלות מהי המילה. נניח שהחליטו על המילה "כלב" השיחה תתנהל למשל כך:
       א': "אני אוהב אותו מאוד".
       ב': "גם אני ,אבל הוא מאוד מלכלך".
א': "אל תדאג כשיגדל ישמור על הניקיון".

      ב': "האוכל שלו עולה לנו הרבה כסף".

אם נדמה לאחד המשחקים שגילה את המילה הנעלמת, הוא מצטרף לשיחה. אם אמר משפט נכון, מצרפים אותו השניים לשיחה,  המשחק ממשיך עד שכל המשתתפים מעורבים בשיחה.

  1. מה או מי אני: אחד המשתתפים בוחר לעצמו עצם, בע"ח, או דמות מסוימת, ונותן תאור מסוים, למשל: "יש לי שתי רגליים, מי אני?" המשתתף שחושב שיודע מה המדבר מציע את תשובתו, למשל: "אתה אדם", היה וצדק הוא מחליף את המשתתף. המשתתף המציע מנוקד בהתאם למספר השאלות שנשאל בטרם פותחה דמותו, מנצח זה עם מספר הנקודות הגבוה ביותר.
  2. להיזדנזר: על אחד המשתתפים לחשוב על פעילות מסוימת, כגון: לנשום, לרוץ, לקפוץ, לשחק להתקלח וכ"ו… על המשתתפים האחרים לגלות מהו הפועל אותו בחר הילד ע"י שאלות מנחות. על הבוחר והשואלים להשתמש בשורש "היזדנזר" במקום הפועל הסמוי, למשל: כמה פעמים אתה מיזדנזר ביום ? האם אתה אוהב להיזדנזר לבד? וכן הלאה. ניתן להגביל את מספר השאלות או את משך הזמן, ניתן לשחק בין קבוצות או שלכל אחד מהמשתתפים יש "היזדנזרות משלו" ועל כולם לגלות את של כולם. משחקי חברה בהם עלולה להיות אסוציאציה מינית (כמו זה) מתאימים לקבוצות מבוגרים. ניתן כמובן להחליף את המילה "להיזדנזר" למילה אחרת בעלת אסוציאציה שונה כמו לדוגמה: "להשתגס" או "להיפתגם" וכיוב'.
  3. רכילות: מוציאים מן החדר כמה משתתפים, לאחד שנותר מספרים סיפור עמוס פרטים והשתלשלויות, ניתן להמציא סיפור או לספר סיפור מוכר, בתוספת פרטים רבים ועלילה מורכבת, כגון מספרים, שמות רחובות, שמות אחים ואחיות, תאריכים וכ"ו. כשנגמר הסיפור מזמינים אחד המשתתפים שבחוץ ועל השומע לספר את הסיפור לנכנס, וזה יספר לזה שאחריו וכן הלאה. השתנות הסיפור משעשעת מאוד.
  4. הגדרות: מכינים חידון ובו מילים קשות ולכל מילה מחברים ארבע הגדרות, האחת נכונה והשאר לא! על המשתתפים לזהות את ההגדרה הנכונה לכל מילה. ניתן לעשות את המשחק בדרך של שעשועון, כתחרות בין שני משתתפים או כתחרות בין קבוצות.
  5. זיכרון רץ: יוצרים רשימה ארוכה של חפצים הנמצאים במתחם המשחק, למשל: , כיסא ירוק, נייר מקופל לארבע, אבן עגולה וכ"ו. הרשימה מוצגת לזמן קצר ומוגבל, על המשתתפים לרוץ ולהביא את החפצים כמיטב זיכרונם. החפצים מושווים לרשימה, המנצח הינו זה שהביא הכי הרבה פריטים מתאימים לרשימה. ניתן לעשות זאת כתחרות בין קבוצות או כתהליך מקדים לפעילות בה ישתמשו בחפצים.
  6. זיכרון לבוש: בוחרים מספר זוגי של מתחרים ומעמידים אותם זה מול זה, עליהם לבחון ולזכור היטב את מראה בני הקבוצה השנייה. כל קבוצה הולכת לחדר אחר ושם עליהם לשנות את מראם, תוך הגבלת מספר השינויים (מחליפים פרטי לבוש עם חבריהם, מסדרים את שיערם באופן שונה, פותחים כפתור בחולצה ועוד). על כל קבוצה לזהות את השינויים בקבוצה השנייה.
  7. כן לא שחור לבן: אחד המשתתפים שואל את המשתתפים האחרים שאלות מכל סוג ועל כל נושא, על העונים אסור להשתמש במילים "כן,לא, שחור ולבן", במקרה וטעו, עליהם מוטלת משימת שאילת השאלות, כך יוצרים פוליטיקאי בעזרת משחקי חברה.
  8. בחר מילים: על המתחרה לספר סיפור מוכר (כיפה אדומה, סינדרלה, שילגיה וכ"ו) מבלי להחסיר פרטים, המנחה מורה על מילים שאין להשתמש בהם, למשל: איסור לגמגם "אהההה", איסור מילות חיבור ו, ש, ב, סתם מילים אקראיות אני, אז, יד. ניתן לאסור על שורשים מסוימים ה.ל.כ, ר.א.ה או אותיות מסוימות. תוכלו גם לבקש מכל משתתף להשאיר עירבון בעבור כל ניסיון (עירבון כמו ממתק, הבטחה למחמאה, עיסוי גב של שלוש דקות וכ"ו) באם נכשל בניסיונו, מתחייב המשתתף להעניק את העירבון למשתתף הראשון שיצליח במשימה. הרי הדרך הנאותה ליצור נואם אליל ובלתי מובן בעליל.
  9. מסירות בעברית: המשחקים יושבים במעגל או עומדים במעגל, משתמשים בכדור, או בכרית קטנה. מחליטים על נושא מסוים. למשל: הפכים. אחד המשתתפים זורק את הכרית לעבר משתתף אחר ובו בזמן קורא בקול מלה שיש לה מילה הפוכה, למשל: "אמת", על תופס הכדור לקרוא מיד "שקר". מיד לאחר שקיבל את הכדור עליו לזרוק את הכדור אל משחק אחר לקרוא מילה חדשה, למשל: "בהיר" על המקבל לקרוא "כהה" וכ"ו. המהסס או טועה צובר נקודה לחובתו. במקום מילים מנוגדות אפשר לשחק באותיות כשעל המקבל לומר את האות הקודמת או מילה המתחילה באות הבאה, ניתן לשחק עם צמדי מילים בעלות אותה המשמעות, זכר נקבה, יחד רבים או כל נושא אחר בהתאם לרמת המשתתפים.
  10. אסוציאציות: על כל משתתף או קבוצה לכתוב בזמן מוגבל כמה שיותר מילים הקשורות או מזכירות להן מילה שהמנחה מכריז עליה.
  11. זה מזכיר לי: המשתתפים נחלקים לשתי קבוצות, יושבים בשורות, פנים אל פנים. הראשון בתור א' פונה לראשון בתור ב', מכריז על מספר ואומר מה זה מזכיר לו, למשל: המספר שניים מזכיר לו "שניים שעלו לתיבת נח". השומע חייב לומר לשני מהקבוצה השנייה מה שניים מזכיר לו (פמוטים) ב 15 שניות, זה אומר לזה שמולו מה "שניים" מזכיר לו (הורים) בזמן המוגבל וכן הלאה עד אשר אחת הקבוצות נתקעת או עד שמישהו חוזר על אסוציאציה. ניתן לפתוח את המשחק לכל מילה ולא רק מספרים. ניתן לשרשר אסוציאציות, כך שכל אחד מתייחס למילה האחרונה שנאמרה לו וכן הלאה.
  12. חקירה: משחק חברה בו אחד מתמנה לנחקר ומתיישב לפני שאר המשתתפים. כל אחד בתורו מוזמן לשאול אותו שאלה, על הנחקר לענות עליה. נחקר שהתגלה בשקר או טעות, נמנע מתשובה וכו', מפסיד את כיסאו לטובת השואל. הנחקר שעונה על הכי הרבה שאלות מנצח. משחק ידוע בשב"כ.
  13. חידה לחידה: קבוצה אחת מחברת חידה. למשל: " לי ארבע רגליים ואני נובח". הקבוצה השנייה צריכה למצוא את המענה ולהמציא חידה נוספת חידה שתתן את התשובה. למשל: "לי זנב קטן ואני שומר".
  14. מי אני?  תולים לכל משתתף על הגב כרטיס עם שם של חיה, תכונה מסוימת ציוד או סמל. המשתתפים מסתובבים בחדר ומגיבים על הפתקים הרשומים על הגב של חברם. למשל: אם לאחד המשתתפים כתוב על הגב "כלב" אחד המשתתפים ישאל אותו " קוראים לך מוקי?" ואחר ייגש ויציע "רוצה לצאת לטיול" וכו'. על המשתתפים לגלות מה רשום להם על הגב. ניתן לעשות משחק זה עם כל תחום, בהתאם לעניין המשתתפים: חברות היי טק, מוצרים, כלי עבודה או שמות צבי הנינג'ה. משחק זה מתאים כמו משחקים רבים אחרים להפעלת משחקי חברה שנועדו להעביר מסר או תובנה המשתנה בהתאם למטרת המשחק.