משחקי חברה לחדר ולבית

משחקי חברה להוצאת אנרגיה בחדר
כשאין אפשרות לצאת החוצה ובכל זאת יש צורך בהשתוללות, ניתן לעשות זאת בחדר. יש לשים דגש על בטיחות (לפנות רהיטים ולשלוט כל הזמן ברמת הפראות). כמובן ניתן להתאים את המשחקים לנושא או לצורך הקבוצתי.

  • מרוץ כיסאות: מעמידים שורה של כיסאות הצמודים זה לזה. על הכיסאות יעמדו המתחרים ועליהם לעבור מצידו האחד של החדר לצידו האחר מבלי לרדת מהכיסאות (עליהם להעביר את הכיסאות מצד אחד לצד השני על מנת שיוכלו לעבור עליהם). הקבוצה שעושה זאת בזמן הקצר ביותר ובצורה הבטוחה ביותר – מנצחת.
  • כדור ראש:הקבוצה עומדת בטור, על המשתתפים להעביר את הכדור מעל לראשיהם מההתחלה לסוף, כשהאחרון מקבל את הכדור הוא רץ איתו להתחלה ומעביר שוב אחורה וכך ממשיכים עד שכולם היו בהתחלה. הקבוצה הראשונה שמסיימת מנצחת.
  • כדור בין הרגליים:כמו בהפעלה הקודמת, אך הכדור עובר בין הרגליים ולא מעל הראש, או, במקום לרוץ לראש הטור ניתן להחזיר את הכדור בין הרגלים.
  • שימו כובע: המתחרים מנסים לחבוש כובע שמונח על הרצפה, ללא עזרת ידיים, הראשון שמצליח מנצח.
  • פסל קבוצתי: על חברי הקבוצה לבנות פסל אנושי מכל חברי הקבוצה גם יחד, הפסל היפה ביותר והמעניין ביותר זוכה.
  • מרוץ מנהרה: כל חברי הקבוצה עומדים צמודים זה לזה ברגליים פשוקות. על האחרון לעבור בין רגלי חבריו ולעמוד בהתחלה, כך יעברו כל חברי הקבוצה עד האחרון. הקבוצה שכל חבריה סיימו ראשונים מנצחת.
  • מאבק סרטנים:המשתתפים מנסים להפיל זה את זה כשהם עומדים על ארבע וגבם מופנה לרצפה. (בדומה לעמידת גשר).
  • קרב תרנגולים: שני מתחרים מנסים להפיל אחד את השני כשידיהם שלובות על החזה והם עומדים על רגל אחת. (ניתן לבצע טורניר).
  • ים יבשה: משחק זה שייך לקבוצת משחקי חברה קלאסים. מגדירים מהי יבשה ומהו ים על ידי סימון על המגרש/ סימון בגיר על הרצפה/ סימון עם חבל או חישוקים. כשהמנחה מכריז "ים" על המשתתפים לקפוץ לשטח שהוגדר כים וכשהמנחה מכריז על "יבשה" על המשתתפים לקפוץ לשטח שהוגדר כיבשה. משתתף שהתבלבל צובר נקודה "רעה" או יוצא מהמשחק. אפשר לאתגר יותר את המשתתפים על ידי הוספת חוקים כמו לדוגמה: כשמכריז מנחה: "גובה" על המשתתפים לעלות על כיסא / כשמכריז המנחה: "דגים" על המשתתפים לקפוץ לים ולעשות תנועה של דגים… וכיוב'.
  • כדור בדלי:מניחים סלסלה או דלי והמשימה היא לקלוע אליו עם כדור ספוג או כדור קטן.
  • מלך הזנבות:מכינים זנבות מחוט צמר או מנייר ומחברים לכל המשתתפים לישבן בצורה כזו שיהיה קל להסירם. בהינתן האות על המשתתפים לאסוף כמה שיותר זנבות ולמנוע מאחרים לאסוף את הזנב שלהם. המנצח הוא זה שנישאר עם זנב ואסף כמה שיותר זנבות מאחרים.
  • גולם במעגל: המשתתפים יושבים במעגל אחד גדול. אחד המשתתפים עומד ומסתובב סביב המעגל כשחפץ בידו (כדור/ מקל/ כובע/ ספר וכיוב'). על המשתתף שמסתובב סביב המעגל להניח את החפץ שבידו מאחורי גבו של אחד היושבים במעגל מבלי שירגיש. ברגע שחש המשתתף שהחפץ הונח מאחורי גבו עליו לקום ממקומו, לקחת את החפץ בידו ולרדוף אחר המשתתף שהניח את החפץ בטרם זה ישלים סיבוב ויתפוס את מקומו. היה והצליח מניח החפץ להשלים סיבוב ולהתיישב במקומו של הרודף, יהפוך הרודף למניח החפץ. באם הצליח המשתתף הרודף לתפוס את מניח החפץ בטרם תפס את מקומו, ישב הנתפס במרכז המעגל ויוכרז כגולם! הגולם יישאר במרכז המעגל עד שמשתתף אחר יוכרז כגולם ויחליף את מקומו. כמובן שתוכלו גם לשיר את שיר הנושא של המשחק "יש לנו גולם במעגל…."
  • השומר: מסמנים עיגול על הרצפה בעזרת גיר, או שמניחים חישוק על הרצפה. בתוך העיגול מניחים חפץ כל שהוא. על העיגול מציבים שומר שעליו להגן על החפץ. לשומר אסור להיכנס לתוך העיגול ועליו לתפוס כל מי שמתקרב לעיגול. המטרה של חברי הקבוצה היא להצליח לחטוף את החפץ מהעיגול ולהביאו לצד השני של החדר מבלי להיתפס על ידי השומר.
  • דיגליים קטן:אותו המשחק כמו "השומר" אך בין שתי קבוצות, כל קבוצה אמורה לשמור על החפץ שלה ולגנוב את החפץ מהקבוצה השנייה מבלי להיתפס. שחקן שנתפס נהיה שבוי. ניתן לעשות החלפות שבויים כדי שלא יהיו שחקנים בחוץ.
  • משחק הכיסאות: מניחים שורת כסאות עם משענת באופן מוצלב (כיסא עם פנים לצד אחד ואחריו כיסא לצד השני וכן הלאה), מספר הכיסאות פחות באחד ממספר המשתתפים, משמיעים מוזיקה (או שרים) וכל פעם שנפסקת המוזיקה, מושמע צלצול, שריקה או מחיאת כף על המשתתפים להתיישב. הנותר ללא כיסא יוצא מהמשחק ומוריד כיסא מהשורה. האחרון שנישאר מנצח. אפשר במקום להוציא שחקנים לתת משימה לנותר ללא כיסא. משחקי חברה כמו משחק זה מוכרים יותר בגרסתם המקורית, אך ניתן ואף מומלץ ליצור למשחק זה גרסאות בהתאם לאופי המשתתפים ומטרת המשחק.
  • מעגל החיות: מחלקים את הקבוצה לצוותים בני ארבעה משתתפים. כל אחד בצוות מקבל שם של חיה: כלב, חתול, עכבר ונמלה. הכלב עומד מחוץ למעגל שיוצרות שאר החיות, עליו לנסות ולתפוס את החתול, אך שאר החברים מנסים למנוע ממנו על ידי הסתובבותם. לכלב אסור לתפוס את החתול דרך המעגל אלא רק סביבו. בסיבוב הבא יצא החתול ויתפוס את העכבר וכן הלאה. אפשר כמובן יותר חיות ומעגלים יותר גדולים.
  • משפחת החיות:כל משתתף בוחר לו חיה. בהינתן האות כולן בורחות מגן החיות (מסתובבים בחדר) ומשמיעים את הקול האופייני לחיה שהם בחרו. אם שתי חיות זהות נפגשות עליהן להמשיך יחדיו יד ביד ולאסוף את בני מינן. המשחק מסתיים כשכל החיות מצאו את בני מינן.
  • מרבה רגליים: המשתתפים חולצים נעליים ומסתדרים בשתי שורות. כל אחד מחבק את זה שלפניו, וכך נוצר מרבה רגליים. סביב אזור הפעילות מפזר המדריך חפצים קטנים כגון: עפרונות , מחקים, ניירות וכ"ו… המרבה רגליים צריך לנוע בחדר מבלי להתפרק ולאסוף כמה שיותר חפצים בעזרת הרגליים בלבד ולהביאם למקום קבוע מראש. מרבה הרגליים שיאסוף יותר חפצים מבלי להתפרק ינצח.
  • הערפד: כל המשתתפים מסתובבים בחדר בעיניים עצומות. המנחה ממנה בשקט את אחד המשתתפים לערפד (אפשר על ידי נגיע בראש בעוד כולם עוצמים עיניים). מי שנתקל במישהו ממשיך ללכת מבלי לפקוח עיניים. ערפד שנתקל במישהו צורח ומחבק אותו, ואז הופך גם המשתתף האחר לערפד.המשחק נמשך עד שיש כנופיה של ערפדים.
  • סרט נע: חברי הקבוצה שוכבים צד לצד צמודים זה לזה כשראשם כלפי מטה. האחרון השורה מתגלגל על חבריו עד שהוא מגיע, כך ממשיכים עד שכל חברי הקבוצה התגלגלו. יכול להיות סתם כף או תחרות בין קבוצות, הקבוצה שסיימה ראשונה מנצחת. משחק זה שייך לקבוצת משחקי חברה פיזיים ודורשים מגע בין חברי הקבוצה. חשוב להקפיד על הפרדה בין גברים לנשים בקבוצות שומרות נגיעה.
  • מעגל כוח: הקבוצה עומדת במעגל גדול ואוחזים ידיים. במרכז המעגל עומד מתנדב נטוע במקומו, ידיו צמודות לגופו מבלי לזוז. בהינתן האות על המשתתפים למשוך בחוזקה את חבריהם למעגל ולנסות לגרום להם לגעת במתנדב שעומד במרכזו. משתתף שנגע המתנדב יוצא מהמשחק, המעגל הולך וקטן עד שנשארים שני הזוכים.
  • צפוף צפוף:יוצרים שטיח עיתונים על הרצפה, המשתתפים עומדים עליהם, המנחה קורע חתיכות מ"השטיח" על המשתתפים להצטופף מבלי לגעת ברצפה. ניתן לשחק את המשחק עם כיסאות במום עיתונים (זה יותר מסוכן וכמובן יותר מלהיב), ניתן לבצע כתחרות בין קבוצות, כשנציג מכל קבוצה "מקצץ" בשטיח של השנייה. ניתן להוסיף משימות וחידות שכישלון בהם גורם לקיצוץ וכן הלאה.
  • הרצל אמר: המדריך מכריז על פעולות מסוימות כגון :ידיים על הראש, לגעת ברצפה לקפוץ וכו'. על המשתתפים לבצע רק את הפעולות שהוכרז לפניהם : "הרצל אמר". לדוגמה, "הרצל אמר להרים ידיים" עליהם להרים ידיים, "להוריד" ואסור להוריד (משום שלא נאמר לפני הפקודה "הרצל אמר"). מי שמתבלבל יוצא, הנשאר אחרון מנצח. שייך לקבוצת משחקי חברה קלאסיים.
  • בלבולים:המנחה מכריז על איבר בגוף ומצביע עליו, המשתתפים אמורים להניח את האצבע על האיבר שהוכרז. המנחה מכריז על איבר, אך מניח את ידו על איבר אחר, לדוגמה: המנחה מכריז "אף" ומניח את ידו על האוזן. על המשתתפים לגעת באף מבלי להתבלבל מתנועותיו. מי שהתבלבל יוצא מהמשחק, האחרון מנצח. זהו משחק חברה מצחיק ומבלבל במיוחד!
  • גב לגב:המשתתפים יושבים על הרצפה בזוגות, כשגבם צמוד זה לזה. בהינתן האות עליהם להתרומם למצב עמידה מבלי להיעזר בידיים. הזוג הראשון שהצליח מנצח.
  • מבחן שיכרות:שני זוגות בקבוקים מונחים במרחק של כעשרים מטרים מקו הזינוק, על אחד מהבקבוקים בכל זוג מונח כדור מנייר דחוס ( להניח בזהירות שלא ייפול). על המתחרים להניח אצבע על הרצפה ולהסתובב סביבה עשרה סיבובים ולרוץ אל הבקבוקים. כשהמתחרה מגיע את הבקבוקים עליו להעביר את הכדור שמונח על אחד הבקבוקים ולהניח אותו על הבקבוק השני מבלי להפיל (ולמרות הסחרחורת). הראשון שמצליח וכה.

משחקי חברה קצת יותר רגועים ונינוחים להפעלה בחדר או בכיתת לימוד:

  1. לתפוס את הפיל:זריקת טבעות לרגלי כיסא הפוך. (אם אין טבעות ניתן להכין מחיבור של מנקי מקטרות או מחוט ברזל).
  2. חרוזים לבקבוק: יש לזרוק חרוזים לתוך בקבוק כשעומדים זקוף ליד הבקבוק. כל חרוז מוסיף ניקוד.
  3. בינגו: מכינים לוחות עם פריטים: מספרים, שמות, תמונות חיות, אותיות וכו' בהתאם לנושא וגיל המשתתפים, הלוחות יכולים להיות בכל גודל נבחר, גודל הלוח יקבע את אורך המשחק. בכל לוח שמים חלק מהפריטים (למשל: מספרים באחד עד מאה כשבכל לוח יש תשעה מספרים). עושים פתקים של כלל הפריטים ומכניסים לשקית או קופסא. מחלקים לכל המשתתפים לוחות, כל תור מוציאים פתק באופן מקרי ומכריזים על מה שיצא. המשתתפים מסמנים בלוחות שלהם אם יש להם את הפריטים שהוקראו, הראשון שסימן את כל הפרטים על הלוח שלו ניצח.
  4. לחטוף סיפור: המשתתפים יושבים במעגל כשבמרכזו חפץ (רצוי רך), המנחה מספר סיפור ובכל פעם שהוא מזכיר מילה מסוימת (שתקבע מראש) על המשתתפים לחטוף את החפץ ממרכז המעגל, הראשון שלוקח זוכה בנק', או לחליפין ממשיך את הסיפור. חשוב לשים לב כי משחקי חברה מסוג זה עלולים להיות מסוכנים שכן התלהבות יתר עלולה להוביל להתנגשויות כואבות, חשוב להקפיד על כללי בטיחות וזהירות.
  5. חיה חיה: על כל קבוצה ליצור מחברי הקבוצה חיה דמיונית. על חברי הקבוצה לשמש כגופה של החיה, ידיה, רגליה ועוד…. על חברי הקבוצה להחליט כיצד היא מתנועעת מהן הקולות שהיא משמיעה, מהן חושיה החדים מה היא אוכלת וכ"ו… כשבסוף חברי הקבוצה מציגים את החיה ואת כל מאפייניה בעזרת הדגמה (יוצרים את החיה מחברי הקבוצה ומציגים). לאחר מכן יוכלו חברי הקבוצות האחרות לשאול את החיה שאלות על עצמה כגון- מה את אוכלת? איפה את גרה? ספרי לנו על אימך? הדגימי לנו כיצד את ישנה?, מה הבילוי המועדף עליך? ועוד…
  6. הייד פארק: כל קבוצה מקבלת נושא שעליו היא צריכה לדבר במשך דקה (ניתן לבחור כל נושא ולהתאימו לפעילות), על הקבוצה לבחור נציג שיודע לשכנע ולהכין איתו את הנאום. לאחר ההכנות יגיעו נציגי הקבוצות וינאמו במשך דקה לפני חברי כל הקבוצות על הנושא שניתן להם. הנציג ששכנע הכי הרבה משתתפים, מעניק לקבוצתו את הניצחון.
  7. חבילה עוברת:אורזים הפתעה בשכבה על שכבה של עיתונים, עד שנוצרת חבילה ענקית. החבילה עוברת בין המשתתפים וכל אחד בתורו מקלף שכבה עד שנותר האחרון עם ההפתעה. ניתן להוסיף בכל שכבה פתק עם משימה או שאלה שעל החושף לבצע / לענות בטרם מוסר את החבילה לבא בתור. ניתן לחלק את המשתתפים לשתי קבוצות וכל קבוצה מכינה את החבילה לקבוצה השנייה. משחקי חברה כמו חבילה עוברת מתאימים לקבוצות מבוגרים לא פחות מאשר לקבוצות ילדים, ההבדל טמון במשימות ובפתקים שתשלבו במשחק.
  8. מטוסים: יצירת מטוסי נייר ותחרות הטסה של המטוסים (רחוק יותר, גבוה יותר, מהר יותר, אקרובאטי יותר וכ"ו). ניתן להקשות ולסמן מטרה, להעביר בחישוק או כל מורכבות נוספת.
  9. טלפון שבור:המשתתפים יושבים בשורה ארוכה, המדריך לוחש לאוזנו של הראשון מילה או משפט מסוים. על המשתתפים להעביר את המילה או המשפט מאחד לשני בלחישה כשמותר לכל אחד ללחוש רק פעם אחת (גם אם הוא לא נשמע ברור או לא היה מובן). המטרה היא להצליח להעביר את המילה או המשפט עד לאחרון מבלי להתבלבל. כמובן גם כאן ניתן לעשות תחרות בין קבוצות.
  10. מסירות כף: המשתתפים עומדים במעגל, משתתף מתחיל במחיאת כף לכיוונו של משתתף אחר, מקבל המחיאה מעביר אותה הלאה על ידי מחיאת כף לכיוונו של אחר. אסור להחזיר מחיאת כף לזה שמסר לך אותה. הטועה יוצא מהמשחק. ניתן לסבך בהוראה לומר את שם המוסר / המקבל בטרם מחיאת הכף, מנצחים שלושת האחרונים.
  11. ראי:המשתתפים נחלקים לזוגות, בכל זוג קובעים אחד הוא "המקור" והשני "הראי". על הראי לחקות במדויק את תנועות המקור. ניתן לסבך משחק זה באמצעות הוראות עמידה לא זה מול זה, ניתן לתת מטלות למקור, ניתן להוסיף גם חיקוי מילים לתנועות וכן הלאה.
  12. חם קר: מחביאים חפץ בחדר לאחר שמשתתף הוצא ממנו. על המשתתף לגלות את החפץ באמצעות רמזים: התקרבות היא התחממות, התרחקות הינה התקררות. חם. ניתן להוסיף למשחק ניחוש של מה הוא החפץ הנבחר בחדר (לא חייבים להסתירו) באופן דומה.