משחקי תאטרון ודרמה

משחקי חברה המשלבים שעשועי דרמה ותיאטרון מאפשרים לקבוצה להנות, לצחוק ולהיכנס לראשו של אדם אחר. משחקים אלו אף מאפשרים לנו לגלות על עצמנו דברים שלא ידענו ולתרגל חשיבה יצירתית והתמודדות עם סיטואציות שונות ומשונות.


 

  1. קפא ופעל: המשתתפים מפוזרים בחדר, כשהמנחה אומר "פעל" או מפעיל את המוזיקה, רק לאחד המשתתפים מותר לנוע בחדר, כשהוא עוצר משתתף אחר חייב לנוע עד שהמנחה אומר "קפא" או סוגר את המוזיקה. המשחק דורש מהמשתתפים להיות בריכוז רב ובערנות זה לזה. ניתן להוסיף למשחק הוראות תנועה, או כדי להקל על המשחק בתחילתו ניתן להגדיר את אופן החלפת התפקידים וכו'.
  2. הדמיה בתנועה: המשתתפים נעים באופן חופשי בחדר (אפשר עם מוזיקה), כשהמנחה אומר "דום" או סוגר את המוזיקה כולם עוצרים במקומם, המנחה מכריז על סיטואציה וכולם חייבים לבצע אותה, למשל: אוכלים אבטיח. ניתן להגדיר גם כמה משתתפים בסיטואציה. כשחוזרת המוזיקה או נאמר המשיכו חוזרים לתנועה החופשית בחדר. ניתן גם להוסיף כלל המחייב את כולם לשחק סיטואציה במהלך ההליכה, למשל: הליכה בחול ים.
  3. ידיים מושאלות: משתתף עומד כשידיו מאחרי גבו, אחר עומד בצמוד לו מאחור כשזרועותיו מתחת לבתי שכיו של האחר, מחליפות את ידיו. ניתן לתת להם משימות, כגון: לשאת נאום, לצייר (רצוי עם צבעים מלכלכים), לסדר פאזל, להסתרק וכו'. ניתן לעשות תחרות בין זוגות, כשאסור לשחקנים לצחוק או כשעליהם לסיים משימה ראשונים.
  4. דיאלוג: זוגות אשר לכל אחד מהם מותר לומר בתורו רק משפט פשוט אחד, אך על השיחה להיות ברת משמעות. ניתן לקבוע כללים מקשים, כגון: כל משפט יתחיל באות מסוימת על פי סדר הא'-ב', על כל משפט להתחיל בשאלה, כל משפט יתחיל במילה האחרונה של הפרטנר וכו'. ניתן תחרות בן בני הזוג, זה שצחק או נתקע נפסל. ניתן לעשות תחרות בין זוגות. ניתן להרחיב את המשחק לקבוצות ולקיים אותו בשרשרת, ניתן לצמצמו שמותר למר רק מילה ולא משפט שלם.
  5. ג'פטו: משתתף אחד "מפסל" משתתפים אחרים (שני שלושה או יותר) כשאסור עליהם לזוז. לאחר שסיים או נגמרה הקצבת זמנו, על הפסל לעשות אימפרוביזציה הקשורה בתנוחה בה הם עומדים.
  6. נואמים: שני משתתפים עומדים כל אחד על חצי במה, מול הקהל. עליהם להתחרות על תשומת הלב של הקהל. אסור לנואמים לעבור זה לחלק הבמה של האחר ולגעת זה בזה. מותר להם לעשות ככל העולה על רוחם על מנת למשוך את קשב הקהל (לדבר, לצעוק, להצחיק, לנוע, לקפוץ וכו'). הנואם שיזכה לאהדת הקהל ניצח.
  7. פנטומימה: על המתחרה להציג בפנטומימה לקבוצה חפץ, שם של משהו, סרט, או כל דבר אחר, על הקבוצה לזהות למה התכוון. ניתן שהמנחה יכין פתקים עליהם המושגים שיש להעביר או לתת לכל משתתף לבחור בעצמו. ישנם משחקי חברה רבים המשתמשים בפנטומימה ככלי להעברת מסרים או כמשחקי ניחושים. חשוב לשים לב כי לא כולם מרגישים נוח עם הבעה עצמית בעזרת הגוף ואולי דווקא בגלל זה מוטב להם שיתרגלו….
  8. ספר לנו סיפור: על המשתתפים להמחיז סיפור ילדים מוכר, יש לעשותו בסגנון מיוחד, כגון: מהיר, מערבון, שחקנים קשישים, אופרת, על רגל אחת וכ"ו. ניתן להכין את הנחיות הסגנון בפתקים ורק בעת ההצגה לשלוף הוראות, ניתן להחליף הנחיות באמצע ההצגה.
  9. בדיחות: המחזת בדיחות על ידי קבוצות, תחרות ההצגה המצחיקה ביותר.
  10. הנואם מג'ברשת: משתתף אחד משמש כנואם ועליו לדבר בג'יבריש ואילו משתתף אחר משמש כמתרגם שלו, אסור להתכונן מראש!!!
  11. ניחוש סיטואציות: על כל קבוצה להמחיז סיטואציה, למשל: מוכר מבית לבית, ניסיון להחזיר מוצר בחנות, זוג בודק דירה למגורים וכו'. את הסיטואציה יציגו בג'יבריש וללא אביזרים. על הקבוצות הצופות לנחש מה קרה בסיטואציה.
  12. טקס האוסקר הקבוצתי: מכינים פרסים ונותנים למשתתפים שהם הכי טובים בקבוצה בתחומים שונים, למשל: הכי מצחיק, הכי משקיע, הכי מסודר, הכי טוב לב וכן הלאה. רצוי שיהיו כמות פרסים גדולה לכמה שיותר מהמשתתפים. ניתן לחייב את הקבוצה למצוא תחום שבו ינצח כל משתתף (חיזוק חוזקות).
  13. טקסים אחרים: על כל קבוצה להמציא טקס מסורתי של שבט דמיוני, יש להכין טקס מוזר ושונה ככל הניתן, על כל קבוצה להציגו בפני הקבוצות האחרות. ניתן להחליט מראש לכולם איזה טקס יעשו (טקס חתונה, חניכה, התבגרות, קציר וכו'), ניתן לבקש מהמשתתפים להסביר את מהות הטקסט. ניתן ורצוי לארגן אביזרים שונים להעשיר את האפשרויות.
  14. פסטיבל כישרונות: מופע של כל המשתתפים,  כשכל אחד מציג את הכישרון המיוחד לו, ניתן לשיר, להציג, לבצע חיקוי, לבצע תעלול או כל דבר אחר שהוא כישרון ייחודי. משחקי חברה העוסקים בכישרונות, עוצמות וחוזקות יכולים לשמש אותנו גם בארגונים וחברות עסקיות שכן היום מדברים יותר מתמיד על עבודה דרך חיזוק החוזקות ונקודות העוצמה של כל אחד ואחת גם בעולם העסקים.
  15. הדמות: משתתף יבחר דמות מוכרת מעולמם של המשתתפים ויציג אותה בפנטומימה לקבוצה. על המשתתפים לזהות מיהי הדמות. אם לא מזהים ניתן לשאול שאלות על הדמות ועל המציג לענות בפנטומימה.
  16. אגדות אבודות: על כל קבוצה להמחיז סיפור המורכב מסלטשל כמה שיותר אגדות. על הקבוצות האחרות לצפות ולזהות את האגדות שמסתתרות בהצגה.
  17. ממציאים סיפור: המנחה מתחיל לספר סיפור דמיוני, לאחר זמן מוגדר או כמות משפטים מסוימת משתתף אחר אמור להמשיך מנקודה שהפסיק. כך ממשיכים עד שהעלילה מסתיימת או שכל המשתתפים השתתפו.