קצת על משחקי חברה

מהם משחקי חברה?
פעולה אקטיבית משעשעת, הנעשית לשם הנאה ושעשוע, בעלת אופי חברתי-קבוצתי שהמשתתפים בוחרים להשתתף בה מרצון. השתתפות בפעולות אלו דורשות מיומנויות שונות ובעיקר מיומנויות חברתיות, הנרכשות ומתחזקות במהלך הפעילות והחוויה.

למה זה חשוב?
המשחקים החברתיים הינם "בית ספר טבעי" באמצעותו אנו למדים, מתנסים ונהנים. לצערנו, התקשורת, המצב הביטחוני, הטכנולוגיה והמיקוד בפרקטיות ומצוינות, גרם לכך שניחשף פחות ופחות למסגרות בלתי פורמאליות ונתנסה פחות ופחות בפיתוח מיומנויות חברתיות.

מהו משחק?
יצר ראשוני של בני אדם ובעלי חיים, שמטרתו לבחון את הסביבה, את עצמו וגבולותיו, כמו גם את תגובות הסביבה הפיזית והחברתית אליו. המשתתפים מגלים תוך כדי משחק את מקומם בקבוצה, את הצדדים החזקים והחלשים שלהם (ספורט, מוטוריקה, חשיבה, מנהיגות וכו'). המשחק מספק סביבה בטוחה המעודדת לקיחת סיכונים, מעוררת את יצר הסקרנות ומפתחת את הדמיון והמחשבה. לכן גם משחקי חברה פשוטים לכאורה שאינם קשורים בדרך זו או אחרת למסר חשוב או לתוכנית לימוד מסוימת, מהווים נדבך חשוב מאוד בהתפתחות האישית וביכולת להתמודד עם מצבים חברתיים שונים.

מהו תפקיד המנחה?
בהנחיית משחקי חברה תפקידו של המנחה נמדד בראש ובראשונה ביכולתו לעורר את רצון המשתתפים לקחת חלק במשחק, עליו לבחור את הפעילות המתאימה ולספק את הציוד הדרוש. במהלך הפעילות תפקיד המנחה ללוות את הפעילות ולסייע לחברי הקבוצה במידת הצורך (לעיתים מומלץ לא להתערב ולתת לקבוצה להתמודד עם המצבים שנוצרו). על המנחה לדעת מתי לסיים פעילות ולהפיק ממנה את המרב.

איך מפעילים משחקי חברה ?

לימוד המשחק: 
על מנת ללמד משחק בצורה יעילה, יש להשתמש ברמה הפשוטה ביותר של ההסבר, הדוגמה!!! דרך אחת להדגים למשתתפים את המשחק היא באמצעות מתנדב או זוג מתנדבים. הדרך השנייה להדגים משחק היא ע"י הדגמה בשלבים לכל הקבוצה ביחד, אומרים משפט ועל הקבוצה לבצע את מה שהמנחה אמר.

בחירת המשחק:
על מנת להצליח בהנחיית משחקי חברה, יש לדעת להתאים אותם לקבוצה על ידי הקריטריונים הבאים:

א. נושא: במידה והפעילות מתרחשת במסגרת פעילות כללית סביב נושא מסוים, תקופה, חג, יומולדת או כל דבר אחר, רצוי להתאים את תוכן המשחק לנושא.

כדאי לבחון ולזהות מה הצרכים החברתיים של הקבוצה: הכרות, גיבוש, חיזוק מנהיגות חיובית, התפרקות פיזית, ריכוז וכן הלאה, רצוי שהמשחק יענה על הצורך.

ב. בטיחות: יש לשים דגש על הרמה הבטיחותית של המשחק בהתאם ליכולות המשתתפים, מיקום המשחק והציוד הקיים. (אין להעביר משחק עם כיסאות רעועים, רצוי לא לקיים משחק הכולל ריצה במקום עם מדרגות ומכשולים, משחק כדור בחדר עם פורצלאנים יכול להוות בעיה וכן הלאה) אחרת, כמו שנהוג לומר "זה יגמר בבכי".

ג. המקום: יש לבחור את המקום המתאים ביותר למשחק, או את המשחק המתאים ביותר למקום ותמיד לזכור שמזג האוויר אינו נתון למרותנו.

ד. מספר משתתפים: משחקי חברה שונים מתאימים למספר משתתפים שונה. יש לחשוב מראש על מספר המשתתפים המתאים, במידה ולא כולם משתתפים באופן פעיל, יש לתת להם מענה מהנה (יעודדו, יבצעו משימה, יצפו, ישחקו משחק אחר וכו').

ה. גיל המשתתפים: רוב המשחקים מתאימים לכל גיל, אך יש לבחון ולהתאים את רמתם, מורכבותם ואת קצב ההפעלה לגיל המשתתפים במשחק.

ו. זמן המשחק: יש להעריך מראש את משך המשחק ולוודא כי יש ברשותך מספיק זמן להפעלתו, בחישוב הזמן יש לקחת בחשבון את ההתארגנות, הכנת השטח או יציאה אליו וכו'. יש להימנע מהערכת משחק מעבר לזמן הדרוש לו (למרות שזה מפתה). יש לעצור את המשחק בשיאו ולהשאיר טעם של עוד!

ז. חוקים: התאימו את המשחק לצרכיכם, שנו אותו, המציאו כללים, המציאו משחק חדש ממנו והזמינו את המשתתפים להציע חוקים. תיהנו, זה רק משחק!

ח. הציוד: יש משחקי חברה הדורשים ציוד מיוחד, יש להקפיד להכינו מבעוד מועד. ציוד תקין ומאורגן היטב מראש הינו צעד ראשון למשחק מוצלח, אלתור הוא טוב אבל… תשאירו אותו ל"אין ברירה". ושוב אנחנו חוזרים: בטיחות ! בטיחות ! בטיחות!

ט. תוספת: במשחק המשתתפים מרשים לעצמם התנהגויות אישיות וקבוצתיות ספונטאניות, נצלו זאת ! משחקים הם כלי מצוין לעבודה עם הקבוצה על הקבוצה, לימוד מיומנויות חברתיות ויצירת תרבות חברתית (אנו "במשחק החיים" הפכנו זאת למומחיות). סוף המשחק הוא התחלה נפלאה.

 

מתי מפסיקים משחקי חברה ?

א. אם אנו מנסים ללמד את המשחק ואנו מגלים כי אין אנו מצליחים ללמדו יש להפסיק ולעבור למשחק אחר.

ב. אם המשתתפים לא מראים התלהבות מהמשחק יש להפסיקו.

ג.  אם המשתתפים עייפים יש להפסיק את המשחק.

ד. אם במהלך המשחק אתם מגלים כי לא לימדתם את כל החוקים או שהחוקים אינם ברורים מספיק לכולם – יש להפסיק את המשחק.

ה. חשוב לדעת לסיים את המשחק ברגע השיא כשהמשתתפים עוד נהנים ממנו ולא לאפשר להם להמשיך ולהגיע למצב שהמשחק כבר ממצא את עצמו.

 

לקחת משחקי חברה הלאה…

א. התנהגויות שנחשפות במשחק יכולות להוות בסיס לדיון קבוצתי על הקבוצה והתנהלותה, על יחסים חבריים, על תפקידים בקבוצה, אלימות, תחרות, סובלנות, סבלנות ועוד. אנו מדגישים, לא הרצאת מוסר אלה שיח המתמקד במשחק.

ב.  התבוננות במהלך המשחק מאפשרת להכיר את המשתתפים באופן חושפני, זו הזדמנות להתייחס אל המשתתף, לעודד אותו, להאיר נקודות חוזקה שלו (חוזקות, תמיד חוזקות!) ולשבח אותו על התנהגות שאותה אתם רוצים לקדם.
ג.  משחקי חברה הם הזדמנות נהדרת להתנסות, תנו תפקידים ל"לא מעיזים", הציעו מנהיגות ל"יושבים בצד", דחפו את המשתתפים "לקחת סיכונים" ולהעז, ושימרו כל הזמן על אוירה משחקית המאפשרת כישלונות ("כישלון הינו צעד נוסף לקראת הצלחה").

ד. התאימו את המשחק כך שיקדם את המטרות שלכם, הזמינו את המשתתפים להציע חוקים, הוסיפו כללים שיחייבו את התרבות החברתית שאתם רוצים להקנות.

 

והכי הכי חשוב במשחק, תיהנו !